De spam is jarig

De spam is jarig. Het ongevraagde reclamemailtje werd afgelopen weekend 30 jaar oud. 'WIJ NODIGEN U UIT DE 2020 TE BEZICHTIGEN EN TE HOREN OVER DE DECSYSTEM-20 FAMILIE OP DE TWEE PRODUCTPRESENTATIES DIE WE DEZE MAAND IN CALIFORNIE GEVEN', stond er in het eerste spambericht dat in 1978 werd verstuurd door de Amerikaan Gary Thuerk, marketing werknemer van DEC. Dankzij de grote hoeveelheid klachten als reactie op het reclamebericht en de beperkte groep e-mailgebruikers op dat moment, bleef spam tot 1990 een verwaarloosbaar probleem. Pas in 1998 werd de naam spam gemeengoed om ongewenste e-mail aan te geven. Deze term is afkomstig van een Monthy Python sketch uit 1970 waarin verwezen wordt naar het SPAM vleesproduct dat tot ergernis van een cafébezoeker in iedere menuoptie zat verwerkt.

Maar volgens Dreas van Donselaar van spamexperts.com is de spam inmiddels overwonnen. "Zo'n 94 procent van alle mail die wordt verstuurd is spam. Maar het vormt geen probleem meer als je de ongewenste mail goed weet te blokkeren. En wat we zien is dat de wapenwebloop tussen de spammers en de anti-spambedrijven stagneert. Dus we slagen er steeds beter in de spam te blokkeren", zei Van Donselaar gisteravond in FOK!radio.

Spamberichten waarvan de verzenders niet kunnen worden getraceerd en waarvoor een ontvanger geen toestemming heeft gegeven, zijn illegaal. "Maar die illegale spamverstuurders zijn heel moeilijk aan te pakken", zegt Van Donselaar. "Er is een grote groep verstuurders die over de hele wereld zitten en allerlei servers gebruiken om hun spam te versturen. Die zijn juridisch dus slecht aan te pakken."

Maar ondanks het succes tegen de spam ziet Van Donselaar een spamvrije wereld niet snel gebeuren. "Het zou heel mooi zijn, maar de enige manier waarop de wereld spamvrij raakt is als mensen stoppen met het kopen van de spullen die spammers aanbieden. De oplossing ligt dus eigenlijk bij de ontvangers van spam zelf. Spammers sturen miljoenen mails tegelijk en ze hebben maar een stuk of vier kopers nodig om al uit de kosten te komen."



Monty Python - SPAM