Conjunctuur bepaalt schoonheidssymbool vrouw

Wanneer het economisch slecht gaat zijn schoonheidssymbolen vaak ouder, rijper en zwaarder. In tijden van hoogconjunctuur kijken mannen liever naar frêle en jongere playmates. Ook playmates met grote ogen en een lagere body mass index zijn populairder in economisch goede tijden. Dit zijn de resultaten van een onderzoek van sociaal psycholoog dr. Terry Pettijohn van het Mercyhurst College in Pennsylvania. Samen met zijn medewerkers nam hij tientallen jaargangen van de Playboy onder de loep. Het ging hier vooral om de Playmates van het jaar.

Om zijn conclusies te controleren bekeek Pettijohn ook wat Hollywood tussen de jaren 60 en het nieuwe millennium aan schoonheid te bieden had. De slanke Audrey Hepburn was in de jaren 60 op het toppunt van haar roem. De sixties staan bekend om haar welvarendheid en optimisme. Aan het begin van de jaren 90 maakten we moeilijke tijden door en dus werd een sterke vrouw als Sharon Stone beroemd en berucht in de thriller Basic Instinct. Later dit jaar zullen de bevindingen van dr. Pettijohn worden gepubliceerd in een psychologisch vakblad.