Publieke opinie mag beïnvloed worden

Lord Dreamer had ons via de newssubmit het volgende te melden:

De overheid, maar ook grote bedrijven als de Nederlandse Spoorwegen falen bij het mobiliseren van de publieke opinie voor hun zaak. Hun angst beschuldigd te worden van propaganda is niet meer van deze tijd.

Politiewoordvoerder Pieter Beljon zegt in een interview met Trouw: ,,Het probleem is: als je je strikt wilt houden aan pure voorlichting, moet je ook verkeerde beeldvorming intact laten. Dat gaat in mijn ogen te ver. Op het ogenblik dat de boel scheef gaat hangen, komt het managen van de publieke opinie in beeld.''

In de scriptie waarmee hij gisteren als master Corporate Communication is afgestudeerd aan de Erasmus-universiteit, onderstreept Beljon dat beïnvloeden van de publieke opinie nog niet hoeft te leiden tot pure propaganda. Tijdens het EK voetbal vorig jaar heeft hij als politievoorlichter meerdere keren de stemming onder de bevolking bewerkt. Dat deed hij door media direct te benaderen met informatie.