Rechter verbiedt Verkade reclame

Verkade moet onmiddellijk stoppen met het uitzenden van de televisiereclame voor Digestive-koekjes. Dat heeft rechtbankpresident C. van Maanen van de rechtbank in Haarlem dinsdag bepaald in kort geding.

Snoepfabrikant Storck had het geding aangespannen, omdat de commercial sprekend lijkt op de spot voor het bekende snoepje Werther's Original. In beide spotjes staan een opa en een kleinzoon centraal. De rechter vindt de parodie van Verkade schadelijk voor de snoepfabrikant.

In het spotje tonen de grootvader en de kleinzoon zich hebberig en agressief. Hierdoor wordt volgens de rechter de Werther's commercial bespottelijk gemaakt. Die heeft namelijk een vriendelijk en braaf karakter.

In het spotje van Werther's Original bewaart een opa het laatste snoepje voor zijn kleinzoon. De reclame van Verkade Digestive lijkt in het begin sprekend op die spot, maar aan het einde blijkt de grootvader het laatste koekje triomfantelijk voor zichzelf te houden. De kleinzoon pikt dit niet waarna wordt gesuggereerd dat de jongen zijn opa met een sportbokaal op het hoofd slaat. Daarna pakt hij een nieuwe rol koekjes. Verkade wil met het filmpje een jonger publiek aanspreken.