Een lullige verslaving


Hallo, mijn naam is Tim, en ik ben verslaafd.

-Hallo Tim! Wil je er over praten?

Nee.

Ik schrijf voor een Gameswebsite. De verslaving zal dus wel een game betreffen? Goed geraden. Over welke game hebben we het dan? Er is genoeg te spelen, er zijn namelijk zat juweeltjes uitgekomen voor deze generatie games. Het vreemde is dat ik niet meer dagelijks een spel speel zoals Gears of War 2, Bioshock, GTA IV, of een andere grote titel. Nee, ik ben niet trots op wat ik nu speel.

Wat mij momenteel bezig houdt is een lullig flash-spelletje. Géén mooie graphics, géén diepgaande gameplay. Nee, gewoon een text-based spelletje waar je een paar keer per dag wat kan doen en langzaam meer opties krijgt.. Is het vreemd dat ik dit zoveel speel?

Het spel waar ik het over heb is Mafia Wars.. Een fenomeen dat gaande is op Facebook. Het komt er op neer dat ik zo\\\'n 200 energiepunten te besteden heb en na ongeveer 5 keer klikken ben ik door mijn energie heen. Soms heb ik de gelegenheid een willekeurige andere Mafia aanvallen. Met een beetje geluk ga ik nog een level omhoog en dan heb ik opeens 205 energiepunten... Feest! Vervolgens moet ik een aantal uren wachten totdat mijn energiepunten weer hersteld zijn. Ik realiseer me nu dat het eigenlijk een waardeloos spel is: Ik heb zojuist de volledige gameplay van Mafia Wars beschreven in één alinea; dan kan het niet zo veel voorstellen, toch?

Toch boeit het spel me mateloos, op één of andere manier. Ik laat er andere games voor links liggen, en kijk ik uit naar de momenten dat ik weer energie heb. Zo eenvoudig, en toch zo innemend. De gamesindustrie is behoorlijk gegroeid. Het is niet verrassend dat er tegenwoordig spellen zijn met een enorm budget. Met het budget voor Gears of War 2 had ik zo ongeveer België kunnen opkopen. Uiteraard komt dit enorme budget de games ook ten goede, want nooit eerder waren games zo diepgaand en realistisch, het kan me momenteel alleen even niet boeien. Ik hang nu voornamelijk rond de computer, en mijn Xbox 360 staat stof te vangen.

Wat zal het gekost hebben om Mafia Wars te maken? Waarschijnlijk weinig meer dan twee vrije middagen van wat verveelde studenten, en die lachen zich nu kapot om de mensen die bereid zijn $5 dollar neer te leggen voor 20 waardeloze \\\"Godfatherpoints\\\". Waarschijnlijk lachen de makers van het spel ook om bedrijven zoals Epic, die ondanks hun miljoenen geïnvesteerde dollars niet eens een groter publiek hebben dan het betreffende lullige flash-spelletje. We leven in een vreemde wereld.

Goed, genoeg quasifilosofie nu; ik heb weer wat energiepunten.