Hypeting


Hoe meer games er gemaakt worden hoe meer marketing-power er door grote bedrijven wordt gebruikt om deze spellen in beeld te krijgen. Zo is er op dit moment een enorme marketing campagne aan de gang voor de Spiderman 3 spellen; in iedere grote speelgoedwinkel is er wel een demo set-up te zien waar zowel kinderen, ouders en gamers kunnen zien hoe het spel eruit ziet en hoe spectaculair het wel niet is.
Het is de uitgevers doel om zoveel mogelijk aandacht op hun product te brengen dat mensen het kopen, soms voordat het spel zelfs uitkomt. Kosten hiervoor zijn niet belangrijk, als het maar groots aangekondigd wordt en overal overduidelijk in de schappen staat.

Zoals eerder aangegeven is het verkopen van een spel voordat deze uitgebracht wordt vaker en vaker te zien. Halo 3 pre-orderen? Geen probleem. Bioshock pre-orderen? Geen probleem.
Nu is het zo dat pre-orderen van spellen en consoles al geruime tijd standaard was bij de (lokale) gespecialiseerde game winkel, het is alleen sinds kort standaard bij de grotere speelgoedwinkels. Dit heeft weer tot gevolg dat uitgevers vaker kijken naar de hoeveelheid pre-orders er worden geplaatst om te voorspellen hoe succesvol het spel wordt. Niets mis mee zou je denken, totdat je realiseert dat maar een select groepje uitgevers de financiële kracht hebben om dergelijke strategieën uit te voeren.

Persoonlijk heb ik niets met pre-orderen van spellen, waarom zou je je haasten? Het is niet zo dat het spel over een maand, of zelfs bij de release niet gewoon in de schappen ligt. Waarom de haast? De haast draait vooral om de hype wat gecreëerd wordt bij sommige spellen. Er zijn geen reviews, geen demo's maar alleen screenshots en interviews met de ontwikkelaars die een hype creëren. Een mooi voorbeeld hiervan was Fable. Door artwork en de profetieën van een zekere meneer Molyneux werdt Fable afgedaan als het ultieme role-playing spel. Mensen stonden in de rij om het te pre-orderen, en toen ze het in hun grote zwarte X-doos stopte kwamen ze erachter dat het spel leuk was, maar niet veel meer dan dat. De hype van het spel was groter dan het uiteindelijke product, iets wat ik persoonlijk meer en meer zie.

Wordt de hype dan alleen door de uitgevers gecreëerd? Het antwoord hierop is nee. Sommige gamers zien zichzelf als game-goeroes en praten graag hetgeen na wat een bepaalde uitgever/ontwikkelaar zegt over een nog te verschijnen game. Nu is dat absoluut niet erg, je mag best uitkijken naar een bepaald spel, maar wat mij opvalt is dat dezelfde gamers geen tegenspraak dulden.
Ontwikkelaars van een game willen dat hun spel gekocht gaat worden door een enorm publiek, hetzelfde geld voor de uitgevers, daardoor is het logisch dat zij iedere tegenspraak over hun (nog te verschijnen) product proberen te omzeilen of keihard tegenspreken. Iedere twijfel aan het toekomstige succes van het spel doet af aan de hype en de hype is hetgeen wat initieel verkoopt. Een gamer heeft geen soortgelijk verband met een spel. Voor hem of haar zal het ondersteunen van de hype geen financieel gewin opbrengen, dus waarom de hype blindelings volgen? Iedereen heeft een mening over een spel, film, boek, wat dan ook. En iedereen heeft hier recht op, dat een “pusher” van een product dit liever niet ziet is logisch, maar het is in mijn ogen onlogisch dat consumenten dit doen.

Nogmaals, je mag best een fan zijn van een bepaalde franchise, je mag best uitkijken naar een bepaald spel. Maar dat hoeft niet te zeggen dat dat spel bij voorbaat perfect is. Het is altijd slim om eerst kritisch te kijken naar datgene dat wordt aangeboden. Dit kan zelfs voordat het spel uitkomt door pre-views te lezen van de gamepers, gameplay filmpjes online te bekijken en andere informatiebronnen te gebruiken om je kennis over datgene dat je wilt aanschaffen uit te breiden. Het enigszins kritisch zijn is slim en zorgt ervoor dat je een weloverwogen beslissing kan maken of het spel daadwerkelijk de gehypte beloftes kan nakomen.

Het blindelings napraten van de hype zorgt ervoor dat je het spel blindelings koopt, en als dit een teleurstelling is zal je dat nooit en te nimmer toegeven. Want toegeven betekent dat niet alleen het spel overhypt was maar ook dat jou mening op niets dan gebakken lucht gebaseerd was. Wees dus kritisch want: behaalde successen in het verleden bieden geen garantie voor de toekomst.