Girls Game Talk: FIFA Fanta 2006

Twintig jaar geleden werd er een nieuw fenomeen geïntroduceerd in de
gameswereld: er werd een tabaksreclame getoond in een Sega race-game.
Sindsdien is de ontwikkeling van reclame in games echter niet verder ontwikkeld, maar sinds kort ontdekken ook andere bedrijven deze vorm van reclame maken.

Pepsi komt met een eigen versie van de Nintendo DS en Coca Cola komt met een eigen Coca Cola-PSP met daarbij een Coca Cola golf-game. Games worden een steeds populairder platform voor het aan de man brengen voor welk product dan ook. Een goede ontwikkeling?

Games zijn een aantrekkelijk medium voor adverteerders omdat games vaak urenlang achter elkaar gespeeld worden en met meer aandacht dan er bijvoorbeeld aan tv kijken wordt geschonken. Steeds meer jongeren kijken minder tv, terwijl het aantal gamers juist toeneemt. Dit bij elkaar genomen is er dus een prima basis voor adverteren in games en dat weten ook steeds meer bedrijven. In 2003 werd er al 10 miljoen dollar besteed aan reclame uitgaven en verwacht wordt dat dit stijgt tot 92 miljoen dollar in 2008.

Bij elke grote game die je opstart zit tegenwoordig een vorm van reclame.
Dit varieert van reclameborden langs voetbalvelden en racebanen tot het gebruik van een specifieke Nokia-telefoon in een game. EA en Ubisoft maken in hun games al reclame voor andere games, zo kun je langs het veld van FIFA reclame tegen komen van Burnout 3 en in Rainbow Six 3 kun je posters tegen komen waarop de bekende Perzische prins te zien is.

Iedereen vindt reclame op tv erg hinderlijk en vervelend, maar over reclame in games hoor je bijna nooit iemand klagen. Komt het omdat deze vorm reclame minder hinderlijk is omdat je game niet onderbroken wordt of is het omdat deze vorm van reclame juist iets aan het spel toevoegt? In het echte leven staan er namelijk ook reclameborden naast het veld en bel je misschien ook wel met een Nokia.

Naast de verhoogde realiteit voor de gamer, is het ook voor de developer erg handig om ingame reclame te hebben. Vrijwel elke vorm van adverteren levert geld op en vooral bij het ontwikkelen van de grote nieuwe games zorgen deze extra inkomsten ervoor dat er meer geld besteed kan worden aan de ontwikkeling van het spel.

Zien we binnenkort Zelda in een Lonsdale-trui kippen vangen en de Master Chief zijn health bijvullen met Hansaplast-pleisters? Het probleem bij reclame in games is dus waar deze reclame uitingen zullen stoppen. In de Coca Cola golf-game word je al doodgegooid met Coca Cola logo's die door het hele spel zitten zonder dat ze ook maar iets toevoegen. Als dat de toekomst is die de marketeers van grote bedrijven willen en die toekomst ondersteund wordt door developers, dan zie ik het somber in voor de games-markt. Het Coca Cola spel was enkel te winnen in een wedstrijd, maar wie weet gaat EA voor de FIFA-serie in de toekomst wel in zee met Fanta en komt op alle shirtjes Fanta-reclame, staat er op alle reclameborden naast het veld Fanta, hebben supporters Fanta-spandoeken en staat er zelfs een Fanta-logo op de close-up van de rode kaart.

Zullen er echt mensen nog 60 euro neerleggen voor dit spel of zal iedereen het spel boycotten? En wat als het spel door deze reclame nog maar 40 euro kost in plaats van 60 euro? Ach, laten we het er maar op houden dat alles went, ook reclame.