De grote games canon - deel 7

<\/center>

Met de komst van het internet kwam er een behoefte aan games die je direct vanaf je browser kon spelen. Shockwave en tegenwoordig vooral Flash speelden in op deze behoefte en Flash is nu het standaardplatform voor browser-based games

Door de mogelijkheden die internet bood was er de behoefte om snel afbeeldingen en (vooral) animaties over het internet te versturen. Een manier om dit te doen is via Vector afbeeldingen, een techniek om afbeeldingen te omschrijven als lijnen en vormen in plaats van gekleurde pixels.



Super Fly, het bekende personage uit de Joe Cartoon flash-filmpjes.
<\/center>
In het begin werden Adobe Shockwave of Flash enkel gebruikt om animaties te maken, maar al snel werden scripttalen toegevoegd en uitgebreid om het mogelijk te maken om met deze tools ook interactieve games te creëren. Waar deze in het begin nogal simplistisch waren, met gelimiteerde keuzes, zijn deze uitgegroeid tot volledige ontwikkelomgevingen. Zo zijn er naast de bekende puzzelspellen ook 3D shooters en RTS-games beschikbaar.

De mogelijkheid om een groot publiek te bereiken is voor de ontwikkelaars een groot voordeel. Hoewel de spellen in het begin vaak gratis waren (inkomsten kwamen van advertenties op de sites), worden de budgetten steeds groter en is het geen uitzondering dat er moet worden betaald voor de volledige versies van games. Ook is deze niche in de industrie de simpele singleplayer games ontgroeid, er zijn er meerdere MMO-games te spelen, vaak tegen betaling.



Een Tower defense game: een genre dat enorm populair is, en waar tientallen Flash games van zijn gemaakt.
<\/center>
Een nadeel van flash games is dat ze door hun kleine omvang en groot publiek erg gevoelig zijn voor software piraterij. Uitgevers van flashgames zoals Zylom hebben aangegeven dat een geschatte 95% van alle gespeelde kopietjes illegaal verkregen zijn.

Tegenwoordig zijn Flash-games enorm populair. Vooral het gemak van gebruik (geen installatie maar direct via de browser) en de relatief simpele gameplay maakt ze enorm populair bij casual gamers. Ook hebben de spellen een relatief korte ontwikkeltijd en zijn ze ook populair bij kleine ontwikkelstudios. Sommige flashgames die in eerste instantie alleen maar online speelbaar zijn worden dan ook omgezet tot echte games voor de Nintendo DS of Xbox Live Arcade. Het lijkt erop dat deze games een permanent onderdeel van de spelindustrie zijn geworden, die nog steeds aan populariteit wint.