Tactics Ogre: Let Us Cling Together

Tactics Ogre
Exclusief voor de PlayStation Portable

Square Enix is een grote naam in de gamesindustrie. Ze hebben deze grote naam gekregen door het uitbrengen van games die door vele trouwe fans als tijdloos worden beschouwd. Square Enix neemt echter de beschrijving "tijdloos" iets té serieus en teert de afgelopen jaren veelal op het uitbrengen van oude titels in een nieuw jasje. Tactics Ogre: Let Us Cling Together is ook zo'n game. In 1997 heeft Square Enix, toen nog bekend onder de naam Squaresoft,  deze game namelijk geport naar de PSX. Hiernaast hebben ze het team dat in 1995 de originele versie van dit spel op de SNES uitbracht opgekocht. Een lange geschiedenis voor een game die oorspronkelijk zeer veel positieve reacties kreeg. Of deze game ons anno 2011 nog weet te overtuigen, dat is de vraag.

Tactics Ogre: Let Us Cling Together is, zoals de titel al doet vermoeden, een tactische RPG. De gevechten die je uitvoert in dit spel voelen aan als een soort veredeld schaakspel. Jij hebt een aantal mannen die elk hun eigen aantal vlakken kunnen bewegen. De verschillende klassen bepalen hoe je presteert op het veld. Heb je bijvoorbeeld een boogschutter of een magiër, dan zul je van een afstand de vijand kunnen aanvallen. Heb je een krijger of een soldaat, dan zul je naast de vijand moeten staan om hem schade toe te kunnen brengen. Zoals gewoonlijk bij RPG's hebben jij en je tegenstander een bepaalde hoeveelheid energie (HP) en moet je beurt voor beurt zo snel mogelijk je vijanden afmaken voordat je zelf de geest geeft. Voor mensen die vaker tactische RPG's spelen is dit niets nieuws onder de zon. Voor hen zal het ook geen verrassing zijn dat negentig procent van de game bestaat uit dit type vechten.

Een trage game
De overige tien procent van de game bestaat uit het aannemen van quests, je uitrusting uitbreiden en het bekijken van cutscenes die het verhaal een stukje verder helpen. Op bepaalde momenten zul je keuzes moeten maken tussen het achtervolgen van een vijand, of hem laten gaan. Gaandeweg verschijnen er meer dorpen en steden op de map waar je naartoe kunt gaan door erop te klikken. Een game als Tactics Ogre: Let Us Cling Together vraagt veel tijd en geduld. Per gevecht ben je ongeveer een kwartier tot een half uur bezig tot je de laatste vijand hebt verslagen. De keuze om dit op een handheld uit te brengen is dan ook een slimme zet. De game leent zich perfect voor een lange treinrit waar je midden in een gevecht kunt beslissen om de PSP uit te zetten en op een later moment met het desbetreffende gevecht verder te gaan.

Tactics Ogre Tactics Ogre

Een verhaal uit duizenden
Het spel begint meteen met een aantal keuzes die je moet maken. Er wordt je aantal vragen gesteld waar jij, op basis van je persoonlijkheid, op moet antwoorden. "Je staat op het punt iemand van het leven te beroven. Waarom kies je hiervoor?". Daarbij kun je kiezen uit drie antwoorden: uit wraak, om mijn eer te beschermen of om mijn leven te beschermen. Deze keuzes hebben invloed op hoe je character uiteindelijk zal spelen. Hierna wordt je al snel meegezogen in een verhaal dat zich baseert op een politieke strijd tussen verschillende koninkrijken waar jij als speler in verwikkeld raakt. De keuzes die je in dit spel maakt hebben direct invloed op de verdere ontwikkeling van het verhaal. Op basis van je keuzes zijn er veel verschillende eindes mogelijk. Dit soort manier van verhalen vertellen en het gebruik van oud beschaafd Engels moet je wel aanspreken, wil deze game je boeien. Ondanks dat, steekt het verhaal zeer goed in elkaar en is het zeer belonend een game te spelen waarin jij bepaalt hoe het verloopt.

Een nieuw jasje
In vergelijking met de oudere versies is Tactics Ogre: Let Us Cling Together een flinke stap vooruit op het gebied van graphics. De bekende omgevingen en personages zijn op de schop genomen en vertaald naar een hoger niveau dan dat we gewend zijn van andere games uit dit genre. Het dynamische camerawerk en de snelle menu's leiden af van de trage gameplay waar de game zich toch mee kenmerkt. Ook het midi-orkest uit de PSX game heeft plaats moeten maken voor een majesteus symfonieorkest dat de sfeer van de game verhoogt. Ondanks dat de gevechten ook zijn sneller en gelikter gemaakt zijn, blijft de kern van deze gevechten hetzelfde als in haar voorgangers. De aanvallen en magische spreuken zijn stoerder en grootser, maar op dit gebied blijft de game vooral trouw aan de basis: strategisch vechten.

Tactics Ogre Tactics Ogre

Tactics Ogre: Let Us Cling Together is zo'n spel dat je haat of diep in je hart sluit. Tussen de moderne, snelle actie en flinterdunne verhaallijnen laat Tactics Ogre: Let Us Cling Together zien dat je met een diep verhaal en strategisch doordachte gevechten een prachtig kunstwerk kunt neerzetten. Een bijzonder sterk punt van deze game is de mogelijkheid om het verhaal te laten verlopen op basis van de keuzes die jij maakt. Als je liever een game oppakt om duizenden vijanden zo snel mogelijk af te maken, dan kun je deze game beter links laten liggen. Ben je erg fan van games als Final Fantasy Tactics, wat gemaakt is door de oorspronkelijke ontwikkelaars van deze game, óf draag je sowieso de Ogre Battle-serie een warm hart toe, dan is deze game een aanrader.

Cijfer
+ Strak uiterlijk
- Geduld is een schone zaak