Ghost Trick: Phantom Detective

Ghost Trick: Phantom Detective is alleen speelbaar op de NDS

GT

In Ghost Trick: Phantom Detective los je puzzels op door voorwerpen te manipuleren, maar kan Ghost Trick deze reviewer ook manipuleren tot een goed cijfer?

In Ghost Trick draait het allemaal om een geest die erachter komt dat hij in de realiteit zojuist is doodgeschoten. De geest heeft eigenlijk geen idee wie hij is, wat hij daar deed en waarom hij vermoord is, want hij lijdt aan geheugenverlies. Gelukkig worden we direct bijgestaan door een andere mede-geest die ons naast de besturing van het spel ook aangeeft dat we maar zo'n twaalf uur hebben om erachter te komen waarom ons hoofdpersonage vermoord is.

GT

Dodelijke Humor
Van onze mede-geest krijgen we uitleg dat ons hoofdpersonage als geest zijnde ook een aantal speciale krachten heeft gekregen: Ghost Tricks. Een geest die deze Ghost Tricks ontvangt krijgt de krachten om voorwerpen in het normale leven te manipuleren, maar ook om vier minuten terug de tijd in te gaan als iemand gestorven is.

Door terug in de tijd te gaan en bepaalde voorwerpen te manipuleren als geest kan je mensen redden van hun dood. Door mensen te redden van de dood zal je door het verhaal heen steeds meer te weten te komen over wie je bent en waarom je vermoord bent. Ik kan niet veel vertellen over het verhaal omdat dit een erg belangrijk punt is van het spel en het zou zonde zijn als ik daar nu al dingen over verklap.

Ik kan wel zeggen dat ondanks de vele doden, de levendigheid van het spel afstraalt. De omgevingen en de personages in het spel zijn kleurrijk en erg humorvol. Alle personages en omgevingen zijn op één of andere manier wel met elkaar verbonden zonder dat het geforceerd aanvoelt. De animaties zijn mooi gedaan en de personages hebben allemaal een eigen karakter en lijken op geen enkele manier op elkaar.

GT

De kern van manipulatie
Zoals ik hierboven aangaf heb je als geest bepaalde Ghost Tricks tot je beschikking. Met deze krachten kan je dus voorwerpen in het echte leven manipuleren. Doe dit in de vier minuten voordat iemand doodgaat en je verandert iemands lot.

In het begin van het spel wordt één van de personages onder schot gehouden door een huurmoordenaar. Dit personage wordt ook doodgeschoten maar jij als speler kan de tijd terugdraaien en dit lot veranderen. Zo kan je bijvoorbeeld een slagboom plots omhoog laten gaan die dan weer het pistool van de huurmoordenaar uit zijn handen slaat.

Om een voorwerp te kunnen manipuleren zal het voorwerp een zogenaamde kern moeten hebben. Jij als geest kan deze kern zien in een speciale mode die alle aanwezige kernen laat zien. Deze manier van kijken kan je aan en uit zetten wanneer je maar wilt. Als geest heb je helaas niet zomaar de kracht om overal te komen waar jij wil. Geesten reizen namelijk van kern naar kern en helaas moet een kern op armlengte afstand staan om over te kunnen springen. Voor langere reizen zal je als geest gebruik moeten maken van de telefoonlijn. Een geest kan namelijk alleen reizen naar locaties waar hij het telefoonnummer van weet wat in het spel af en toe grappige situaties oplevert.

Puzzels en situaties los je dus op door een kern te selecteren en deze te manipuleren, deze manier van puzzelen en situaties doorlopen is leuk en innovatief maar helaas schiet het spel hier ook wel iets in tekort. Helaas hebben alleen objecten met enig belang tot de puzzel of situatie een kern. Daarnaast zie je direct of een voorwerp te manipuleren is als je er bezit van neemt. Hierdoor ligt het antwoord soms erg voor de hand en dit doet toch wat afbreuk aan de moeilijkheidsgraad van het spel. Zeker omdat de puzzels maar op één manier op te lossen zijn zal je best snel door de puzzels gaan. Hierdoor is het spel erg lineair en zal je het ook niet snel oppakken voor een tweede keer.

Omdat je vier minuten voordat iemand doodgaat terug de tijd ingaat, krijg je voor de meeste puzzels maar vier minuten de tijd om deze op te lossen. Mocht de tijd op zijn voordat je klaar bent dan kan je gewoon aan het begin van de puzzel opnieuw beginnen. Geesten met deze krachten kunnen namelijk tot in oneindigheid terug gaan in die vier minuten voor de dood. Mocht je echt moeite hebben met een puzzel zal je vanzelf enkele hints toegespeeld krijgen door het hoofdpersonage.

GT

Ghost Trick: Phantom Detective is een uitstekende game als je van een humoristisch verhaal houdt dat je zelf moet ontdekken. Door de makkelijkere puzzels en het duidelijke pad dat er voor je ligt zal je je snel door het spel heen bewegen en het verhaal ontdekken. Helaas doet dit wel afbreuk aan de moeilijkheidsgraad van het spel waardoor de puzzeluitdaging ver te zoeken is.

Cijfer
+ Verhaal - Makkelijk
8