Imperium Romanum: Gold Edition
Het eerste dat opvalt als je de expansion opstart is dat er achievements zijn toegevoegd aan de game. Vanaf nu zullen ook je prestaties in Imperium Romanum (IR) worden bijgehouden en op basis daarvan zul je punten krijgen. Leuk dat elke game dit doet, maar volgens mij zijn achievements alleen echt leuk als ze je de mogelijkheid bieden om aan vrienden te laten zien dat je beter bent. In games als World of Warcraft kan dat dan ook wat toevoegen, maar in een echte singleplayertitel als IR dient het eigenlijk geen nut. Gelukkig is er meer dan dat, want anders werd dit een erg korte review.
De Emperor Expansion biedt een hoop nieuwe content aan mensen die klaar zijn met de originele game. Er zijn nieuwe campaigns toegevoegd, zodat je bijvoorbeeld Britannia of Afrika kunt gaan veroveren. Daarnaast krijg je ook een kleine twintig nieuwe scenario\'s die je kunt doorspelen en zijn er nieuwe tablets waarvoor een hoop extra tekst is ingesproken. Tevens claimt Kalypso dat de game grafisch op de schop is gegaan en dat het ontwerp van gebouwen is aangepast. Claimt zeg ik, want het duurt niet lang voor je doorhebt dat deze verbeteringen miniem zijn.
IR is een citybuilder en de Emperor Expansion biedt drie campaigns die zich daar vooral op richten. De verovering van Britannia klinkt alsof je veel zult vechten, maar de nadruk ligt nog vooral op het bouwen van je steden. De gameplay is in dat opzicht eigenlijk niet aangepast. Je zult een aantal opdrachten tegelijk moeten doen die je langzaam leiden naar meer opdrachten die gebruik maken van wat je gedaan hebt in de vorige opdrachten. Zo groeit je stad gestaag volgens vrij gezette richtlijnen. Dit klinkt beperkt en dat is het stiekem ook wel, maar het zorgt ervoor dat je je doel nooit uit het oog verliest. Het is niet alsof je begint met een klein dorpje met als opdracht er een miljoenenstad van te bouwen en de vele vijanden te verpletteren. Je weet op elk moment waar je aan toe bent en zo blijft de game vrij toegankelijk. De uitbreiding voegt wat voice-overs toe, zodat je vaker interessante informatie voorgeschoteld krijgt over de geschiedenis van het Romeinse Rijk. Iets wat ik als fan van de Romeinse en Griekse oudheid best kan waarderen.
Waar de expansion het duidelijk laat liggen is combat. Net als in het origineel is die ronduit waardeloos. Jammer, want Rome is niet groot geworden door haar cultuur alleen. Alles moest veroverd worden, van Italië tot Gallië. In de campaign over Caesar\'s Civil War speelt combat een grote rol, maar het is nog steeds zo slecht als het in IR al was. Dat het geen Rome: Total War is is niet erg, de game is een citybuilder, maar er komt nog steeds eigenlijk geen enkele vorm van taktiek of diepgang bij kijken. Games als Settlers III hadden al veel beter uitgewerkte combat, het doet nu nog steeds denken aan Caesar III.
Een van de weinige positieve punten aan deze uitbreiding is de toevoeging van goden. Je moest altijd al tempels bouwen waar mensen hun religie konden beoefenen, maar nu kun je je stad ook bouwen ter ere van één god. Je kunt in totaal moeite doen om vijf goden aan jouw kant te krijgen en dit kan leuke voordelen geven. Grotere legers, meer voedsel, dat soort zaken. Aan de ene kant is dit leuk, het benadert de meer mytische kant van het oude Rome, aan de andere kant is Rome niet groot geworden door goddelijke invloed. Het is maar waar je voorkeur naar uit gaat, ik had liever gehad dat het allemaal wat serieuzer was gebleven en je alleen tempels moest bouwen, omdat je bevolking dat nu eenmaal nodig heeft.