Ferrari Challenge: Trofeo Pirelli
Ferrari Challenge: Trofeo Pirelli is vrij uitgebreid. De game heeft naast de standaard tutorial en quick race een challenge-, arcade- en multiplayer-mode. Het belangrijkst in deze is de challenge. Hierin kun je drie verschillende raceseizoenen afwerken, verdeeld over Italië, Europa en Amerika. In elk seizoen moet je een aantal raceweekenden rijden en diegene die na het seizoen de meeste punten heeft wint de Trofeo Pirelli. Elk raceweekend bestaat uit een kwalificatie en twee races en voor elke race kun je dertig punten verdienen, waarmee je per weekend zestig punten bij elkaar kan sprokkelen. De circuits verschillen enorm, van het lastige bochtenwerk van Spa, tot de supersnelle bochten van Homestead. Voor elk circuit kun je je auto, de F430 Challenge Car, afstellen op de manier die jij het beste acht voor het circuit en de weersomstandigheden. Dit instellen gaat niet heel diep, maar wel handig voor een snelle kwalificatie. Zeker als het gaat regenen.
Door het winnen van races of simpelweg hoog eindigen speel je nieuwe auto\'s vrij en nieuwe circuits om in Quick Race te gebruiken. Waar je in het begin alleen de F430 tot je beschikking hebt komen daar al snel de F40 en F50 bij, zodat je buiten de challenge-mode ook nog wat leuke dingen te doen hebt. Later zul je ook met echte klassieke auto\'s kunnen rijden als de 275 LM of de 250 GTO. Het is erg jammer dat de welbekende Enzo niet aanwezig is. Hoewel deze later per download beschikbaar zal worden, hoort deze natuurlijk absoluut in een game als deze. Je zult deze auto\'s dan nog wel eerst moeten aanschaffen. Dit doe je met de credits die je verdient met je races. Je krijgt credits op basis van hoe hoog je eindigt, hoe goed je racet en hoe veel hulpmiddelen je aan hebt staan. Deze hulpmiddelen zijn in het begin erg handig en hoe verder je komt hoe minder je ze kunt laten helpen. Ze verschillen in vijf niveaus, waarbij elk niveau het je een stukje moeilijker maakt. Zeker in het begin zul je enorm blij zijn met je straffe ABS, ik tenminste had nogal de neiging om vrij laat te remmen en bijremmen in een bocht op een doorweekt circuit werkt niet erg lekker kan ik je verzekeren.
Qua racen houdt Ferrari Challenge een beetje het midden tussen een echte simulatie- en een echte arcade-racer. Het afstellen van je auto is er, maar het gaat bij lange na niet zo diep als in de echte simulatoren, maar het heeft wel veel meer belang dan in een simpele arcade racer als Sega Rally. Ook het racen zelf kent zijn vrij realistische uitdaging. Het gaat verder dan scheuren en slim remmen, je krijgt last van over- en onderstuur, je moet er rekening mee houden dat je niet gelijk uit een bocht vol gas kunt gaan, sturen werkt heel nauw. Elk foutje dat je maakt kost je tijd. Te hard een bocht in, het hoeft niet veel te zijn, en je ligt in de grindbak. Te veel gas als je de bocht uit komt en je banden kunnen het koppel niet overbrengen op het wegdek, wat je weet snelheid en tijd kost. Verkeerde instellingen voor de weersomstandigheden en het wordt plots een stuk lastiger om je auto op het circuit te houden. Het is ook hierin geen pure simulatiegame, maar mensen die graag houden van gassen en niet remmen, kunnen beter eerst een paar keer de tutorial afwerken.