Rogue Galaxy

Een belangrijk element van alle RPG\\\'s is toch wel het gevechtssysteem dat erg vaak turn-based blijkt te zijn. Rogue Galaxy maakt echter gebruik van een gevechtssysteem dat gebaseerd is op real-time. Dit houdt in dat je niet om de beurt een aanval dient uit te voeren maar dat je kunt lopen in het gevechtsveld en op vijanden kunt afstormen wanneer dit jou het beste uitkomt. Simpele aanvallen met je zwaard voer je uit door op X te drukken, met O kun je springen, het driehoekje brengt je naar het menu en het vierkantje zal in het geval van Jaster zijn geweer af laten gaan. De schouderknoppen zijn ook heel belangrijk. Met R1 kun je jezelf beschermen en R1 zorgt er ook voor dat jouw gevechtsmeter opnieuw gevuld wordt. De L1-knop en L2-knop kan je gebruiken zodra andere personages jou om een beslissing vragen. Zo komt het voor dat er ineens een vakje in je scherm verschijnt waarin één van de personages bijvoorbeeld om een speciale aanval of om een item vraagt. Met een druk op de L1-knop of L2-knop kun jij \\\'toestemming\\\' geven.

Er zijn ook nog combinaties van knoppen die een \\\"timed-combo\\\" zullen uitvoeren. Deze combinaties zijn tijdens gevechten linksonderin het scherm te zien. De timed-combo\\\'s houden in dat je een sterke aanval kunt uitvoeren die gebruik maakt van juiste timing. Als je op de juiste momenten de juiste knoppen op jouw controller weet in te voeren dan zal je getuige zijn van een geslaagde aanval. Een leuk toegevoegd element aan het al snelle vechtsysteem.

Ik sprak al eerder even over speciale aanvallen. Met deze speciale aanvallen bedoel ik bijvoorbeeld zwaarden die de kracht van vuur of elektriciteit krijgen. Deze speciale krachten ontwikkel je door allerlei items te verzamelen tijdens het avontuur. Deze items kun je in het menu bij de optie Revelation invullen op een soort veld. Als je de vakjes vult met de daarvoor benodigde items worden er bijvoorbeeld nieuwe \\\"abilities\\\" beschikbaar die jouw zwaard de kracht kunnen geven van bijvoorbeeld vuur. Ieder personage heeft zo zijn eigen veld. In Rogue Galaxy ben je echter wel volledig afhankelijk van items om in leven te blijven (healing potions, resurrection, etc.), dus gebruik jouw items wijs. Soms zul je bijvoorbeeld healing potions in moeten vullen op het Revelation veld voor een nieuwe kracht. Zorg er dan wel voor dat je nog genoeg potions overhoudt anders kan je nog wel eens in de problemen raken in gevechten.

Strategie komt dus ook zeker kijken bij het spel. Ook als je in aanraking komt met vijanden. Zo heb je bijvoorbeeld vijanden die niet aan te vallen zijn voordat je hun zwakke punt ontdekt hebt. Ook kom je af en toe hele grote vijanden tegen waar je echt niet bij kunt met een simpel sprongetje. Hier heb je dan de Monographic Shot voor, dit wapen creëert kleine platformpjes zodat je verder omhoog kunt komen en de vijand goed kunt bewerken met je zwaard. Al met al zorgen deze kleine strategische toevoegingen ervoor dat Rogue Galaxy niet simpelweg een \\\"buttonbasher\\\" wordt maar dat je af en toe ook daadwerkelijk na moet denken over je keuzes.

Het is overigens jammer dat je bij Rogue Galaxy weinig controle hebt over de andere personages in het team. Je kunt ze wel bepaalde uitrustingen toewijzen en je kunt beslissen of het gehele team erg aanvallend optreedt in gevechten of meer beschermend te werk gaat. Maar dit werkt toch niet helemaal naar behoren. Als ik mijn team in een afwachtende positie zette dan deden ze ook helemaal niets en kon ik zelf alles oplossen. Zet je ze echter op zeer aanvallend dan zijn het dus zowat kamikaze-piloten. Je kunt het beste kiezen voor de optie dat ze allemaal hun eigen vijand kiezen. De A.I. in het spel is dus niet geweldig en ik heb naar mijn idee iets te vaak het \\\'game over\\\' scherm gezien omdat mijn teammaten gewoon te dom bezig waren. Wel kun je vaak ergens saven en hoef je dus niet altijd uren gameplay over te spelen als je dood bent gegaan. De savepunten brengen ook een teleport-optie met zich mee. Je kunt dus makkelijk tussen bepaalde savepunten teleporteren en dit scheelt ook weer een hoop tijd aan backtracken.