Sam & Max: Situation Comedy
In Situation Comedy moeten Sam & Max een probleem oplossen in de televisiestudio\'s: talkshowhost Myra houdt haar publiek tegen hun zin dagenlang gevangen in de studio en deelt ongewenste kado\'s uit. Sam en Max zullen moeten uitvinden waarom Myra dit doet en haar proberen te overtuigen dat ze een eind moet maken aan de gijzeling. Uiteraard moeten ze eerst toegang zien te verkrijgen tot de opnamestudio, en daarvoor moeten ze aan allerlei voorwaarden voldoen die te maken hebben met media en de hedendaagse cultuur.
Situation Comedy speelt zich voornamelijk af binnen de televeisie-studio waar Myra haar show aan het opnemen is, en enkele belangrijke locaties uit Culture Shock: de winkel van Bosco en Sybils steeds wisselende zaak. In de studio worden ook diverse andere programma\'s opgenomen, elk in een eigen decor. Het aantal verschillende spellocaties is daarmee groter dan in de eerste aflevering. Het verhaal zit ook wat beter in elkaar en er is meer vrijheid in de volgorde waarin je dingen oplost.
Wat niet veranderd is ten opzichte van episode 1 is de eenvoud van de puzzels en, daarmee samenhangend, de lengte van het spel. Omdat je nooit echt diep hoeft na te denken over hoe je aan de voorwaarden om de studio binnen te komen kunt voldoen los je alles in een keer op en speel je het spel binnen een paar uur uit. Natuurlijk is de prijs van het spel daar ook naar, maar het gevoel van \'is het nu al afgelopen?\' zal je toch eerder bekruipen dan je zou willen. Wat meer, en vooral moeilijkere, puzzels zouden het spelplezier nog flink kunnen verhogen. De puzzels bestaan voornamelijk uit het gebruiken van het juiste voorwerp op de juiste plaats of het voeren van gesprekken en het kiezen van het juiste antwoord in de juiste situatie, ook hier niets nieuws onder de zon. Net als in de eerste aflevering is het erg leuk om alle \'verkeerde\' opties te kiezen voor je de puzzel oplost. Een \'race\'-scène is er ook weer, maar je hoeft hiervoor niet over snelle reflexen te beschikken.
Ook de wijze van besturen en de manier waarop de inventaris verwerkt is in het spel zijn ongewijzigd gebleven, net als de graphics, de kwaliteit van de animaties en die van de stemmen van de personages. De achtergrondmuziek is weer een jazz-achtig deuntje dat prima bij de sfeer van het spel past.
Het hele spel is uiteraard ook weer doorspekt met sarcastische humor, bizarre situaties en personen en persiflages op (Amerikaanse) TV-programma\'s. Talkshowhosts zoals Oprah Winfrey maar ook concepten als American Idols, kookshows en Who Wants To Be A Millionaire worden op de korrel genomen. Europeanen die niet zo veel naar commerciële zenders kijken zullen wellicht niet alle verwijzingen en zinspelingen begrijpen, maar ook zonder te weten waar sommige grappen nou eigenlijk precies op slaan is er genoeg te (glim)lachen. Toch hadden sommige grappen best een stuk harder gekund, het gaat hier tenslotte om een game met Sam & Max en die staan nou niet bepaald te boek als politiek correct en subtiel.