NBA 2K7

Als aanvallende ploeg is het veel leuker, want een keiharde slamdunk maken geeft echt een fantastisch gevoel! Passen gaat via de a-knop, en een snelle pass kan je met de x-knop doen. Met de laatste neem je meer risico en heb je kans dat de bal wordt afgepakt. Je moet dus goed passen en opletten dat er geen tegenstander tussen zit. Met de rechter-schouderbutton kun je ook zelf bepalen naar wie je de bal gooit, wat je meer keuzes geeft. Passen is erg belangrijk in deze game, want door egoïstisch te ballen kom je er niet. Zodra je een goede 1-2 maakt met een teamgenoot en je dunkt de bal keihard in het net, dan ontploft het publiek en dat geeft je een heerlijk gevoel. Het publiek maakt op deze manier echt deel uit van de wedstrijd, want ze kunnen echt een zevende man zijn in dat geval. Al het publiek is 3D en lopen gewoon rond tijdens de game, waardoor de omgevingen erg dynamisch zijn. De spelers op de bank springen ook op als je scoort, maar soms kijken ze de verkeerde kant op wat er wel grappig uitziet.

In alle teams zit erg veel verschil, wat natuurlijk logisch is. Maar het heeft ook invloed op de gameplay, want als je een beter team kiest kan je ook makkelijker winnen. Hetzelfde geldt eigenlijk voor de spelers; elke speler heeft zijn specialiteiten. Sommige spelers zijn beter in afstands-schoten, en andere juist weer in het gebied onder de basket. Veel mensen zullen niet genoeg hebben van de teams en spelers om hier echt gebruik van te maken. Het zal dus even wat tijd kosten voordat je weet welke speler als specialiteit heeft.

Tijdens het gamen zie je het spel meestal vanuit het TV-standpunt (maar ook dit kun je veranderen in de opties) en grafisch gezien ziet het er redelijk uit. Vooral de animaties vallen op en die zijn wel prima in orde. Maar grafisch gezien springt deze game nergens bovenuit, in de replays ziet het er vooral goed uit door het camerawerk, maar niet door de grafische pracht. Het geluid is van hetzelfde niveau, en het commentaar is goed aan te horen. Natuurlijk vallen ze in herhaling, maar dat valt reuze mee en gelukkig kan je ze ook uitzetten in de opties.

Een nadeel van die vele opties in het spel is dat het niet onthouden wordt. Als jij instelt dat je op pro-niveau wilt spelen, met de herhalingen uit en een tijdsduur van 20 minuten dan is het spel dit de volgende keer weer vergeten. Om dan weer opnieuw alles in te stellen is redelijk vervelend.

De multiplayer in dit spel is erg goed uitgewerkt. Er zijn wederom veel opties, alleen als je zoekt naar een game heb je maar twee opties: een ranked match en een player match. Er is weinig lag te vinden, maar zo af en toe heb je er wel last van. Dit zal vooral aan de verbinding liggen en niet aan het spel. Via Xbox Live kun je eigen leagues gaan opzetten, die helemaal naar jouw wensen zijn ingesteld. Vrienden kunnen je dan aansluiten bij een league en op deze manier kun je makkelijk tegen vrienden gamen.