ProStroke Golf: World Tour 2007

Gelukkig is het niet allemaal kommer en kwel in ProStroke Golf; de balans in de game is namelijk erg goed gedaan. Waar je in sommige sport-games tegenwoordig nog het gevoel krijgt dat je te makkelijk wint (of in golf-termen, te makkelijk eagles slaat), is dat hier toch wel even anders. De game is niet overdreven moeilijk, maar je bent zeker wel tevreden als je par haalt en onder par is al helemaal mooi. Je krijgt daadwerkelijk het gevoel dat je iets bereikt hebt. De besturing werkt ook prima waardoor het zelf golfen gewoon leuk om te doen is.

Helaas zijn er onderweg wel weer andere uitdagingen die je moet overkomen. Zo is het erg lastig om met de wind te werken. De indicator op je scherm is namelijk niet altijd even duidelijk wat het inschatten van je slag erg lastig maakt. Een ander probleem is dat je niet altijd lekker overzicht hebt. Zo zijn hoogtes lastig in te schatten, hierdoor is het lang niet altijd even duidelijk hoe ver je eigenlijk gaat slaan. Zo kan het wel eens zijn dat je denkt een mooie slag op de green te krijgen en dan vliegt de bal er flink overheen. Bij een sport die draait om geduld en rust is dat niet iets wat je wilt hebben.

Ook op grafisch gebied faalt de game best hard. Alles textures zien eruit alsof ze gemaakt zijn voor de PSP en de animaties van je speler zijn ongeveer even indrukwekkend als die van een poker-speler. Het is jammer dat op een console, waarbij je verwacht dat de ontwikkelaar er inmiddels wel alles uit kan halen, nog dit soort games verschijnen. De sfeer in de game wordt verder redelijk goed verknalt door het commentaar. Dat er in sport-games wel eens wat misgesproken wordt -dat wil zeggen: een bal gaat net langs de hole, maar het commentaar is erg kritisch- kan gebeuren, maar in ProStroke golf lijkt het wel zo ingesproken te zijn. Continu als ik eindelijk een bal mooi op de green kreeg kwam dat gezeik dat ik zo slecht stond te spelen.

Het enige wat dit soort games vaak nog kan redden is een goede multiplayer. Naar je tegenstanders kijken is namelijk niet zo erg en zij hebben dezelfde nadelen in het spel die jij ook hebt. Helaas, ook op dit gebied faalt de game volledig. Offline is het nog wel te doen, maar er is geen Xbox Live-mode aanwezig. Wat de ontwikkelaar bezielt heeft om dit maar niet in de game te stoppen is mij een raadsel, sportgames draaien voor een groot deel om de multiplayer, alleen al daarom zou het er in moeten zitten. Maar nee, hier niet, je zult het echt moeten doen met zijn allen op de bank achter één tv. Nu is dit natuurlijk gezelliger, maar lang niet altijd praktischer. Daarbij is een uitdaging dan wel snel ver te zoeken als één persoon beter is dan de rest.