The Matrix Online

Het is jouw tijd om kennis te maken met de werkelijkheid. De wereld leek altijd al zo nep en nu is eindelijk de dag dat dat bevestigd gaat worden. Een \"red pill\", iemand die al uit de matrix geplugd is, neemt contact met je op en stelt je voor de keuze. De rode of de blauwe pil, de ene zal je leiden naar de waarheid, de andere zal je de keuze doen vergeten en je gewoon verder laten gaan met je leven. Je kiest uiteraard voor de rode pil, want er is niets belangrijker dan de waarheid. Het spel kan beginnen. Nou ja, stiekem was het al begonnen, want je hebt je karakter al eerder samengesteld.

Bij het kiezen van je karakter begin je met het selecteren van een type karakter waarvan één attribuut een beetje meer punten krijgt en één attribuut een beetje minder punten. De rest van de attributen hangt daar precies tussenin. De game kent de volgende attributen: Perception, Focus, Reason, Belief en Vitality. De omschrijving van deze attributen is enorm vaag en het is dus voor de beginnende speler enorm lastig om een keuze te maken. Zo heeft perception gevolgen voor hoe je subtiele veranderingen in je omgeving opmerkt en dit is goed voor je vechtkunsten. Veel concreter dan dat worden omschrijvingen niet. Als je dus zometeen lekker wilt rondrennen met guns in je handen moet je eerst goed gaan lezen op internet welke attributen je het beste in kunt investeren, want de game zelf laat je totaal in het duister hierover.

Vervolgens ga je het uiterlijk van je karakter samenstellen. Je kunt onder andere kiezen uit een geslacht, haarkleur, lichaamstype, kapsel, tattoo\'s, etc. Je kunt zelfs de kleren uitkiezen waarmee je het avontuur start. Veel nut heeft dit laatste niet, want je zult snel genoeg nieuwe kleren vinden die gunstig kunnen zijn voor je skills.

Als laatste moet je je naam kiezen die je had toen je nog gewoon in de matrix woonde. In de films heette Neo bijvoorbeeld Thomas Anderson. Jij moet ook je oude naam kiezen en natuurlijk net zo\'n toffe handle als Neo. Ook is er nog de mogelijkheid om wat te vertellen over je achtergrond, zodat andere spelers kunnen lezen hoe het leven van jouw karakter er uitzag, voordat deze de red pill nam.

Vervolgens begint er een tutorial die je de basics van het spel uitlegt, maar wees de tutorial niet te slim af door hem voor te zijn in bepaalde acties, want dan snapt de tutorial het niet meer en loopt de tutorial vast en blijft hij je er op attenderen dat je een bepaalde handeling moet voltooien, die je stiekem allang hebt gedaan. Even opnieuw in- en uitloggen dan maar. Het gevolg daarvan is dat de tutorial opeens op is gehouden en je in de \"echte\" wereld staat. Dit belooft weinig goeds...