City of Heroes

De gameplay van het spel is vrij simpel. Je beweegt je character met de QWEASD toetsen, waar je met Q en E je character naar links of naar rechts beweegt en A en D om te strafen, en acties of vijanden selecteer je met de muis. Naast deze toetsen worden de toetsen 1 t/m 0 gebruikt om acties aan te koppelen. Deze acties zijn de skills, die je gebruikt tijdens het vechten of om uit te rusten en je krachten weer op 100% te krijgen.
De eerste vijanden zijn met vrij weinig moeite te verslaan en aan de hand van de kleur van de naam van je vijand kun je zien hoe sterk deze is in vergelijking met jezelf. Een vijand met een rode naam is een stuk sterker dan dat jij bent en een vijand met een gele naam is te verslaan maar met moeite. Een witte of blauwe naam zijn over het algemeen zonder veel moeite te verslaan.
Tot ongeveer een level of zeven is het vrij makkelijk om in je eentje al je vijanden aan te kunnen en de opdrachten, die je krijgt, uit te voeren. Na level zeven is het aan te raden om een groep te vinden om dan met een stel vrienden of onbekenden de bendes te lijf te gaan en om gezamenlijk opdrachten uit te voeren.
Naast de normale groups kan je ook supergroups maken of joinen. Deze supergroups, beter bekend als clans in andere spellen, zijn groepen spelers, die graag met een vaste groep spelers willen samenspelen. In City of Heroes is het niet mogelijk om met een supergroup tegen een andere supergroup te strijden, omdat er geen Player vs. Player in het spel zit. De PvP uitbreiding komt met het uitbreidingspakket City of Villains, welke nog geen releasedatum heeft gekregen.