Doom 3

Dan de gameplay. Hiervan heb ik niet al teveel durven verwachten aangezien id Software nogal de nadruk leek te leggen op de grafische engine, maar dit is mij alleszins meegevallen. Ten eerste komt dit doordat de graphics en het geluid ervoor zorgen dat je echt volledig in het spel gezogen wordt en er dus minder druk op de gameplay komt te staan. Daarnaast wordt het verhaal, hoe simpel ook, boeiend gehouden door goed getimede cutscenes en soms bloedstollende scripted events. Persoonlijk ben ik me regelmatig het impezuur geschrokken, maar ik heb gemerkt dat je er wel open voor moet staan. Als je tijdens het spel constant aan het relativeren bent en meer iets hebt van \\\"tralalala monstertje hier en monstertje daar\\\" dan zal Doom 3 wel erg saai op je overkomen. Zo heb ik dus mensen zien spelen die er veel minder van onder de indruk waren dan ik, simpelweg omdat ze zich totaal niet konden inleven in de game. Je zal je echt moeten afsluiten van je omgeving, het geluid lekker hard moeten zetten en de kamer goed donker moeten maken om echt te kunnen schrikken. Over de AI van de wezens in Doom 3 kan ik slechts algemeen zijn. Het is niet bijster goed maar ook weer niet slecht. Natuurlijk zijn het allemaal zombies en demonen en die zijn blijkbaar niet bijster intelligent. Zombies met een wapen zoeken in ieder geval netjes dekking en maken het je nog aardig lastig hier en daar. Maar de wezens die het van de klauwen, tentakels, kaken of vuurballen moeten hebben, hebben niet het intellect om eens na te denken of een kamikaze aanval wel zo verstandig is. Toch wel jammer vind ik de levelbosses, die men wel wat pittiger had mogen maken. Met de moeilijkheidsgraad op medium vond ik ze allemaal vrij simpel met als klap op de vuurpijl toch wel de eindbaas die je, als je een beetje je best doet, kan halen zonder ook maar één keer geraakt te worden.

<\/center>
De Doom 3 ervaring wordt goed bijgestaan door een uitstekende interface en besturing. Geen toetsaanslagen of muisknoppen die niet worden herkend in de configuratie en geen mouselag. Een originele manier om bedieningspanelen in-game te gebruiken, waarbij je crosshair verandert in een cursor als hij over een paneel gaat en je dus direct het betreffende paneel kan bedienen. Een minpuntje aan de gameplay vind ik wel dat er in de levels zelf weinig interactiviteit te vinden is. Het blijft bij wat explosieve vaten. Wel weer leuk is dat je een enkele keer voor een keuze wordt gezet die de verhaalloop zal beïnvloeden, dit had men vaker mogen doen om de herspeelbaarheid te verhogen. De wapens zijn erg standaard en men heeft met de BFG toch wel een misser van formaat begaan. Het wapen is enorm groot en doet veel schade, maar is gewoon te onhandig in gebruik. Ik heb altijd de plasmagun en rocketlauncher boven de BFG geprefereerd. Je PDA die je gebruikt om bepaalde security clearances en codes te downloaden van gevonden PDA\\\\\\\'s van medewerkers in de Marsbasis is een belangrijke gadget. Ook worden e-mails overgezet op je PDA, evenals geluidopnames en beeldfragmenten. Deze korte filmpjes, geluiden en e-mailtjes zijn soms nuttig en soms grappig. Ze zorgen in ieder geval voor een kleine verdieping van het verhaal en zijn dus veelal wel de moeite waard om te kijken, te luisteren, of te lezen. Tot slot nog een pluim voor id Software dat ze dit spel vrijwel bugloos op de markt hebben gebracht. Op mijn systeem is er niet één crash geweest en ook in het spel zelf ben ik geen bugs tegengekomen. Het spel komt ook zeer netjes afgewerkt op mij over. Dit geeft toch wel aan dat de programmeurs van id Software zeer vaardig zijn op hun gebied en er ook de tijd voor hebben genomen.