DVD: S1ngle - seizoen 1

Hanco Kolk en Peter de Wit zijn bekend van hun samenwerking op stripgebied. Zo bedachten en tekenden zij de comicreeks S1ngle. Deze strip is nu omgezet naar een tv-serie en onlangs verscheen het eerste seizoen op dvd, in een fraaie uitklapbare box. Vier dvd's om even lekker weg te zwijmelen met een echte Net5-vrouwenserie.

Drie vriendinnen
De karakters uit de strip worden in de serie gespeeld door Bracha van Doesburg (Fatima), Katja Schuurman (Stella) en Eva van der Gucht (Nienke). Fatima neemt de lead voor haar rekening. Als voice-over leidt ze de kijker door de verhalen van de drie vriendinnen heen. Verhalen die zich afspelen in het privé-leven van de dames, maar ook de werkvloer en het koffiehuis komen veelvuldig aan bod.

Als twintigers beleven zij de gebruikelijke avonturen op liefdesgebied, van aan-uit-relaties tot onbereikbare liefdes en ongeremde seks. Het valt niet zo moeilijk te raden wie van de hoofdrolspelers welke liefdesperikelen doormaakt. Katja is duidelijk aangetrokken voor haar sensualiteit en beleefd het ene na het andere seksavontuur, zonder zich te willen binden aan wie of wat dan ook. Daar tegenover staat Fatima die eigenlijk maar één grote liefde heeft, Jeroen. Het hele seizoen jaagt zij hem 'stilletjes' na. Zullen ze weer bij elkaar komen? Je blijft het je afvragen als kijker. Tot slot is er Nienke, de onzekere van de drie. Altijd worstelend met haar gewicht, haar relatie met haar moeder en haar nog altijd aanwezige verliefdheid op de vroegere buurjongen, Barrie. Al deze belevenissen worden omgeven door vriendschap tussen de vriendinnen. Alles kan en mag gezegd worden onderling, en dat doen de dames dan ook gewoon. Soms lief en warm, maar bij tijd en wijle ook knetterhard en beledigend. Het zit allemaal in de traditionele vriendinnenrelatie.

Goede casting
De casting is enorm goed gedaan, de rollen van Fatima, Stella en Nienke zijn op het lijf geschreven van Bracha, Katja en Eva. Er moet wel gezegd worden dat het een échte vrouwenserie is. Tijdens het kijken leg je toch een beetje de vergelijking met series als Sex and the City en Grey's Anatomy. Nederlandse komedieseries zijn niet altijd even succesvol, toch past S1ngle perfect bij de zender Net5. Het profiel waarmee de zender werkt sluit aan bij deze serie, of andersom. S1ngle is een grappige, licht dramatische serie, maar vooral herkenbaar voor de vrouwen van nu. De humor vinden we in het vaak nét iets over de top gaan van de dagelijkse situaties. De serie verdient een tweede seizoen... en dat gaat er komen. Wanneer deze door Net5 uitgezonden gaat worden, is me nog niet bekend, maar tot die tijd is de box van seizoen 1 zeker een leuk zoethoudertje.

Geen bonus
Wat betreft extra's, hoe fraai de box er ook uitziet, extra's zijn er niet op de vier dvd's te vinden. Dit is jammer, want een paar leuke bloopers had het zeker leuk gedaan. Of wat te denken van wat tekeningen van Kolk en De Wit. Misschien een tip voor de box van het tweede seizoen.

Conclusie, S1ngle is een leuke, grappige, frisse serie van eigen bodem. De moeite (en vier sterren) waard.

Label: Dutch Filmworks Releasedatum: januari 2009 Kijkwijzer:
Waardering Film: Waardering extra's: n.v.t.