Boek: Susanne Piët - Waar ik loop schijnt de zon

Zeker rond deze tijd, nu de zon minder lang aan onze kant van de aardbol schijnt, kan men eerder last krijgen van depressieve gevoelens. Het lijkt dan wel alsof iedereen het beter heeft dan jij: de buurman heeft een nieuwe auto, je collega kaapt die promotie net voor je neus weg en je ergert je al tijden aan het feit dat je geen tijd meer schijnt te hebben voor leuke dingen. Maar heeft iedereen het echt beter dan jij? Ligt het niet gewoon aan jezelf? In het boek Waar ik loop schijnt de zon geeft auteur Susanne Piët hier haar kijk op.

Bak ze bruin
“Het veilige antidepressivum, gegarandeerd zonder bijwerkingen!” Zo luidt het onderschrift van het boek. Ah, een zemelig zelfhulpboek dus? Juist niet. Het lijkt net alsof je 160 pagina’s lang in gesprek bent met Piët over wat ze allemaal weet over de menselijke kijk op het leven. Aan de hand van 10 tips probeert ze je na te laten denken over de manier waarop je dat zelf eigenlijk doet. Bak jij de pannenkoek aan allebei de kanten bruin, of laat je de ene kant verbranden? Draai jij het slechte nieuws meteen om naar goed nieuws? Immers: als slecht nieuws het nieuws is, betekent dat dat goed nieuws niet als iets nieuws wordt gezien. En dat is het toch juist goed? Jaja, even doordenken met die Piët soms. Kleine tips en oefeningen vullen haar verhaal aan, zodat je zelf aan de slag kan gaan met het omdraaien van de pannenkoek.

Geen factor 10
Als je last hebt van een klein dipje, kan dit boek waardevolle informatie bevatten om je daar weer uit te halen. Piët schrijft lekker ongecompliceerd vlot en met humor. Je moet je daar echter wel door aangesproken voelen, anders kan die humor de plank een beetje misslaan. Bij het lezen van het boek heb je niet het idee dat je 'zo'n zelfhulpzoek' voor je hebt. Er wordt je geen nieuwe methode aangeboden, maar je maakt wel kennis met verschillende visies die je eventueel aan zouden kunnen spreken. En dat is meteen de zwakte van het boek: de samenhang ontbreekt een beetje. Er zit wel een lijn in, maar de onderwerpen worden net even te kort aangestipt om echt tot je door te dringen. Wat meer diepgang was welkom geweest. Ook is het epiloog een beetje vreemd. Het lijkt alsof het boek afgesloten wordt, maar ineens wordt daar nog even een nieuwe theorie achteraan beschreven, namelijk die van the Secret. Vreemd, vreemd, dit laatste geeft echt het gevoel alsof Piët een gesprek van haarzelf in een boek heeft uitgeschreven. Ondanks dit rommelige en slordige (er ontbreken soms ook enkele woorden) is Waar ik loop schijnt de zon wel duidelijk met de beste bedoelingen en een vriendelijke inslag geschreven. Voor een eerste kennismaking met emotiemanagement is dit boek dan ook een waardevolle aanschaf.

Uitgever: Pearson Education ISBN: 9789043015776 Pagina's: 174