Boek: Willem Jansen - Naar Oessem en terug

We zijn allemaal wel eens chagrijnig. Even lekker mopperen op alles en iedereen doen we ook allemaal. Ongezond wordt het als je net zo’n pessimistische blik op de wereld hebt als A, de persoon die het verhaal leidt in het boek van Willem Jansen: Naar Oessem en terug.

Verbitterd
In het dorpje Oessem leeft men volgens de doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg-norm. Ze leven er rustig bij elkaar, ons kent ons en buitenlanders motten ze niet. Het enige dat hen nog minder aanstaat is onderzoeksinstituut Z, en dan met name de kernreactor die daar op het terrein staat. Bij Z werkt A, een neurotische man, kinderloos, mensenschuw en zonder ambitie in het werk dat hij doet. Het enige wat hem nog drijft is het uitgeven van zijn boek over Z, dat hij onder werktijd schrijft als hij denkt dat zijn collega’s het niet zien. A praat van zijn werk uit met H, die hem coacht. H vindt A maar een rare snuiter, maar toch intrigeert dit tot op het bot verbitterde mannetje haar ook. Hij stuurt haar naast de vele giftige e-mails over Z, ook delen van zijn boek. Mede door de steun van H geeft A uiteindelijk zijn boek uit en ontketent daardoor in Oessem en omgeving een reeks van gebeurtenissen die hij zelf niet had kunnen voorzien.

Beetje vreemd, maar goed te lezen
Op de eerste bladzijden wordt al duidelijk dat de personages karikaturen van zichzelf zijn. Door de schrijfstijl van Jansen komen ze desalniettemin toch menselijk over, mede door de ironische humor die hij er in verwerkt heeft. Toch werkt diezelfde schrijfstijl ook wat ergernissen op. Het leest soms meer als een snel geschreven e-mail aan een vriend (buiten de daadwerkelijk beschreven e-mails om) dan als een roman en dat komt de doorloop van het verhaal niet altijd ten goede. Jansen springt qua hoofdstukken van de hak op de tak. Zo zit er plots een hoofdstuk tussen waarin H, die daarvoor nooit genoemd werd, over A vertelt en bepaald niet kort. De gesprekken tussen de personages zijn weliswaar humoristisch, ze vallen ook vaak in herhaling. Op een bepaald moment is het onduidelijk waar Jansen naar toe wil, tot hij ineens verrassende wendingen tevoorschijn haalt die alles weer wat pit geven. Ondanks de negativiteit in het boek verdrink je er door de humoristische ondertoon zelf niet in en is het een prima te lezen boek als de standaard formules je beginnen te vervelen.

Naar Oessem en terug is uitgegeven in eigen beheer en te bestellen via www.gigaboek.nl

Uitgever: Gigaboek ISBN: 9085480981 Pagina's: 258