CD: Eric Roberson - The Collection

Alleen al het zien van de cover van het album The Collection van Eric Roberson geeft je het soulgevoel. Wat is dat toch met die mooie donkergekleurde mannen? Ze roepen per direct dat gevoel van warmte op. De titel van de cd zegt het al: het is een collectie met nummers van Roberson. Een lekkere verzameling, dat mag gezegd worden. Stuk voor stuk pure zielsnummers: de één in ballad-vorm, de ander in up-tempo uitvoering, maar allemaal met die heerlijke saus van warme klanken die, zo lijkt het, alleen donkergekleurde mannen kunnen voortbrengen.

"Follow your heart and not others, and you will find your place. If they go that way, simply go left..."

Bovenstaande woorden zijn van Eric Roberson afkomstig en refereren aan zijn laatste album, Left. Reden om de woorden hier even aan te halen is dat vooral het eerste gedeelte van de zin behoorlijk de lading dekt van wat Roberson aan muziek produceert. De nummers op The Collection zijn uit het hart gegrepen, dat is duidelijk hoorbaar. Het maakt muziek vaak ook net iets intenser als de teksten zo direct uit het binnenste van de artiest komen. Als singer-songwriter doet Eric dat heel erg goed. Woorden en noten lijken in elk nummer perfect samen te komen.

Eric Roberson

Een reis langs de ziel
De cd opent met Rock With You, de toon is gezet. Na het eerste nummer zal het niet in je hoofd opkomen om de cd-speler uit te zetten; dit album móet je verder beluisteren. Via We Can't Pretend, Obstacles en Find The Way vind je je weg naar een topper van dit album: Just A Dream. Dit nummer is pure soul en zo heerlijk om naar te luisteren dat je moeite moet doen niet op de repeat-knop te drukken. Probeer toch die drang te weerstaan, want de tracks na dit zeer geslaagde nummer zijn nog altijd de moeite waard. Nummer 12 van het album, Change For Me is bijvoorbeeld een lekker up-tempo uitgevoerde song, heerlijk om even uit het rustige van de ballads te stappen en wat stevigere soul te omarmen. De cd wordt besloten met Head To Toe wat een perfect gekozen titel is voor het einde van deze plaat. Van hoofd tot teen ben je ondergedompeld in een lekker stukje soul van een echte soulartiest. Dit album een aanrader? Zeker weten, en niet alleen voor de diehard soulliefhebber, maar voor elke muziekfanaat.

Roots in de musical
Eric Roberson staat algemeen bekend als soulartiest. Hij is afkomstig uit Rahway, New Jersey, Amerika. Daar waar je vele soulartiesten terug vindt. Zijn allereerste single kwam in 1994 uit en droeg de naam Moon. Het was het begin van een mooie carrière als soulzanger. Naast het maken van muziek ging hij ook terug naar school om daar zijn opleiding 'Musical Theatre' af te maken. Dit bracht hem werk in diverse musicals en theaterstukken. Maar het bloed kruipt waar het niet gaan kan, en soul zit nu eenmaal in zijn bloed. Sinds 2001 bracht hij diverse albums uit, waarvan de eerder genoemde Left het meest recent is, namelijk uit 2007. Na zoveel album is het dus niet verwonderlijk dat er een 'collection-cd' wordt uitgebracht. Het is altijd goed voor mensen om kennis te maken met een artiest, voordat ze meteen alle cd's van die persoon aan willen schaffen. Zoals het een serieus artiest tegenwoordig betaamd, heeft ook Roberson zijn eigen stekkie op het wereldwijd web: www.ericrobersonmusic.com.

Label: Dome Releasedatum: 16 oktober 2007