DVD: The Shield seizoen 4

The Shield is in Amerika al jaren een hit-serie. De serie won al diverse awards zoals de Emmy en de Golden Globe. Nederland begint ook steeds meer in de ban van deze 'harde' serie te raken. En daar draagt het uitbrengen van een dvd-box natuurlijk aan bij. Het vierde seizoen is sinds september in een boxset verkrijgbaar. Een mooie uitgave van een fenomenale serie. Dat staat garant voor meer dan 500 minuten actie, corruptie en spanning. Voor de liefhebber van de serie zeker een must-have, voor de fan van misdaad een mooie aanvulling en voor de nieuwkomer een heel goed begin (al is beginnen bij het eerste seizoen wel beter natuurlijk).

Even een korte inleiding om de setting te duiden: de serie draait om het Strike Team van rechercheur Vic Mackey (Michael Chicklis). Dit team opereert in de door corruptie en criminaliteit beheerste wijk 'Farmington' in Los Angeles. Het team doet er alles aan deze criminaliteit terug te dringen en de wijk veiliger te maken. Hierbij gaan ze alleen niet echt heel 'netjes' te werk. De orthodoxe manieren ter bestrijding worden achterwege gelaten; het gaat er hard en rauw aan toe bij Vic en zijn mannen.

Binnen het team van Vic leven diverse haatverhoudingen. Dit maakt het samenwerken niet altijd even makkelijk. Daarnaast is er in dit vierde seizoen ook sprake van inmenging van een vrouw 'op niveau'. Hoofdcommissaris Aceveda is inmiddels opgestapt en wordt opgevolgd door Monica Rawling (Glen Close). Dit brengt een geheel nieuwe manier van criminaliteitsbestrijding met zich mee. Haar lijn is op zijn zachts gezegd vreemd te noemen en misschien 'not-done'. Kort uitgelegd: zij bekostigd de aanschaf van materiële zaken uit de verkoop van criminele valuta. Alles wat in beslag wordt genomen door het bureau wordt verkocht en het geld wordt door Rawling ingezet voor haar team. Een manier die veel kritiek en vraagtekens oproept. Het maakt ook dat het vierde seizoen hier een politiek getinte rand krijgt. Dit is een interessante wending en zeker een verdieping van de serie.

In dit seizoen staan de corrupte zaken met bendeleider Antwon Mitchell centraal. Mackey weet ervoor te zorgen dat enkele van Mitchell's zaken de mist in gaan en daarmee is de toon gezet. Chantage is het gevolg. Alles wordt omgeven met de eeuwige vraag binnen het team: Werken we samen en gaan we ervoor of gaan we als team ten onder aan de corruptie?

Wat The Shield zo'n hit maakt, is de keiharde actie die onomwonden in beeld wordt gebracht. Deze actie wordt aangevuld met politieke steekspelletjes wat het geheel behoorlijk wat meer diepgang geeft. Het is niet alleen geweld, maar er zit meer in dan dat. De acteurs zetten een zeer goede serie neer. Dit alles kan eigenlijk maar door één woord worden gekenschetst: TOP!

De extra's bestaan vooral uit verwijderde scènes. Daarnaast zijn er diverse audiocommentaren (optioneel per aflevering) toegevoegd aan de afleveringen en is er op de vierde en laatste dvd een 'making-of' documentaire terug te vinden. Al met al een boxset die de aanschaf meer dan waard is.

Label: Linden en Barbosa Releasedatum: 18 september 2007
Kijkwijzer:
Waardering film: Waardering extra's: