CD: Fairport Convention - Liege & Lief

Voor de liefhebber van folkmuziek is dit album een echte must. Een pracht editie van de eerder uitgebrachte cd Liege & Lief. Deze nieuwe editie is een zogeheten special edition - deluxe - en bestaat uit 2 cd's. De eerste cd bevat een opgeknapte en ge-remasterde versie van het origineel. Op de tweede cd tref je outtakes en BBC-sessions aan. Een geweldige uitbreiding van het originele album en zelfs als je die al hebt, zou deze deluxe-editie je collectie perfect kunnen aanvullen.

Fairport Convention is een legendarische Engelse folkband die alweer stamt uit eind jaren 60, begin jaren 70. Wat hun muziek vooral kenmerkt is de mix van folk en rock. Zij vonden hierin een hele goede weg en wisten deze twee goed te combineren. Iets wat niet iedere band is gegeven. Het originele album Liege & Lief stamt alweer uit 1969. Met nummers als Come All Ye, Farewell Farewell, Deserter en Crazy Man Michael is de eerste cd een genot om naar te luisteren. De melodieën zijn gewoonweg schitterend en aangevuld met de geweldige stem van (de inmiddels overleden) Sandy Denny en het sublieme gitaarspel van Thompson pakken ze je stuk voor stuk. Een cd die het meer dan waard is in je cd-speler te blijven zitten en keer op keer af te spelen; vervelen gaat hij nooit.

De tweede schijf bevat BBC-sessions die zijn gemaakt met John Peel. John was een fan van de band en gaf ze kansen om in Top Gear enkele sessies te doen. Hiervan zijn onder andere Tam Lin, Sir Patrick Spens en Lady Is A Tramp op deze tweede cd opgenomen. Al met al een hele fraaie uitbreiding van de eerste, originele cd.

Fairport Convention

Hoewel we inmiddels bijna 40 jaar verder zijn, staat het album nog altijd als een huis en heeft de band bewezen dat hun nummers tijdloos zijn. Een nieuwe generatie kan nu weer genieten van de folk-rock van de formatie. Een album dat zeer zeker behoort tot de top en dus ook 5 sterren meekrijgt.

Label Island Datum: 14 augustus 2007