CD: Datarock - Datarock Datarock

Een debuutalbum met een merkwaardige titel, maar dat woord is ook van toepassing op de inhoud. Datarock is de Noorse, tweekoppige band van Fredrik Saroea en Ket-Ill. Deze twee heren hadden een doel voor ogen: het veranderen van de wereld van hedendaagse muziek zoals we die kennen door geheel zelfstandig te veranderen in de piek van pop-evolutie. Maar dat moeten we maar niet al te serieus nemen, want dat doet Datarock zelf ook niet. Het begon allemaal met een paar toevallige optredens her en der, een zelf uitgebrachte cd, grotere optredens en uiteindelijk de single 'Computer Camp Love'.

Dansbaar en ritmisch
De cd is uiteindelijk uitgebracht bij een eigen label Young Aspiring Professionals. Inmiddels hebben de beide mannen honderden optredens gedaan in diverse landen en staan ze straks ook op Roskilde. Helaas zijn ze nog niet echt in de buurt van Nederland te zien. De bandnaam is gekozen om alle rockers te bespotten die dachten dat elektronische muziek echt volledig uit de computer kwam. Datarock Datarock bevat 13 nummers en nog drie videoclips. Helaas is er geen tekstboekje bij, dat had ik toch graag gelezen. En niet alleen omdat de intrigerende titel van het eerste nummer 'Bulldozer' is. Datarock maakt zeer dansbare en ritmische muziek, met meer keyboard en minder gitaar. Lekkere beats ondersteunen de veelzijdige, ietwat schorre zang. 'Ganguro Girl' is dan weer helemaal anders met haar nerdy zanglijn. En die stijl zet door in het daaropvolgende nummer 'See What I Care', wat zelfs een beetje een mystiek sfeertje krijgt.

Commodore 64
De twee mannen in rode trainingspakken blijven terugkeren naar de jaren '80 en spreken over Grease en Revenge of the Nerds. Hun simpele en wat flauwe humor doet soms wat jeugdig en nerdy aan, zeker als ze het ook nog over de Commodore 64 gaan hebben. Maar het staat allemaal wel in passende stijl, dus het valt nog te verteren ook. 'Ugly Primadonna' bevat een enorm vette beat en helaas ook storende geluidseffecten, die ze wat mij betreft wel weg hadden kunnen laten. Te veel elektronische ruis verstoort de nummers, maar dat gebeurt ze gelukkig niet vaak. De cd eindigt met 'I will always remember you', een roze zuurstok van een nummer. Datarock is het leukst in de beatnummers, maar al hun nummers zijn vrij origineel en het is moeilijk om dat niet te waarderen. Gewoon een grappig bandje met een heel eigen stijl.

De cd bevat drie bonusvideos (Bulldozer, Computer Camp Love en Fa-Fa-Fa), die vooral veel rode trainingspakjes laten zien, walkmans, de besproken Commodore 64 en crossfietsjes ("BMX is better than sex!"). Grappig, maar niet heel erg boeiend.

Label: Nettwerk Productions Releasedatum: 11 juni 2007