DVD: Journey to the End of the Night

Vanaf 30 januari jl. ligt de thriller Journey to the End of the Night als luxe 'Special 2 Disc Steelbook Edition' in de schappen. Is dat niet wat te veel overkill voor een film van 'slechts' 85 minuten, waarvan de extra disc kwantitatief slechts de 30 minuten haalt?

Journey to the End of the Night is een misdaadthriller van regisseur Eric Eason, en diens tweede film na Manito, het 'stadsdrama' dat vijf jaar geleden al veel indruk maakte en talloze prijzen won. Zo werd de film vergeleken met de klassieker Mean Streets, van de verse Oscar-winnaar Martin Scorsese. Ook deze film is geheel opgenomen in de stadswijken waar het verhaal zich in één nacht afspeelt: São Paulo.
Zo opent Journey to the End of the Night met een prachtige overview van de Braziliaanse stad, die behoort tot de gewelddadigste steden ter wereld. Het verhaal gaat over nachtclubeigenaar Rosso (Scott Glenn) en diens zoon Paul (Brendan Fraser, foto onder). Beiden proberen te ontsnappen uit hun desolate en uitzichtsloze bestaan in de Braziliaanse seksindustrie.

Dan, op een fatale nacht, krijgen ze een grote kans. Een dode bezoeker van hun nachtclub laat een koffer vol drugs achter. Rosso, die met zijn jonge vrouw en zoontje een nieuw leven wil beginnen, ver van São Paolo, wil de koffer verkopen. Zijn zoon Paul kan het geld echter ook goed gebruiken om zijn schulden af te lossen en zijn geldverslindende cocaïneverslaving te bekostigen. Behalve dat vader en zoon een driehoeksverhouding hebben met de mooie Angie (Catalina Sandino Moreno), zijn ze samen afhankelijk van een drugsrunner: Wemba (uitmuntend gespeeld door Mos Def, foto onder). Wemba is een Nigeriaanse bordenwasser uit de keuken van hun bordeel. Hij spreekt als enige de taal waarmee de deal met Afrikaanse kopers van de koffer gesloten kan worden. Los van het feit of ze Wemba daadwerkelijk kunnen vertrouwen, komen ook vader en zoon tegenover elkaar te staan.

Hoewel de film nog geen anderhalf uur duurt, en de spanningsboog kort en altijd aangespannen is, toont Eason toch knap hoe de gebeurtenissen zich die ene fatale nacht afspelen. De setting maakt het tot een rauw en realistisch drama, en het kleurgebruik is met veel geel en het 'red-light-rood' kleurrijk doch duister. Door de korrelige cinematografie en de bijna hand-held cameravoering oogt Journey to the End of the Night haast als een documentaire.

Ondanks de weinig vrijgemaakte tijd om achtergrondinformatie van de personages te verwerken, is het plot toch redelijk verrassend. Het verhaal van die kille, haast on-Braziliaanse, regenachtige nacht bevat namelijk meer puzzelstukjes dan je in eerste instantie zou verwachten. De diepgang wordt verder ook duidelijk toegelicht in The Making Of op de extra dvd, die kwalitatief best aardig is, maar met een speelduur van 30 minuten gerust op dezelfde schijf als de film geperst had kunnen worden. Dan zou dezelfde no-nonsense toegepast worden die Journey to the End of the Night zo identificeert: een ruwe diamant die niet eens meer geslepen hoeft te worden.

Label: Durch Film Works Releasedatum: 30 januari 2007
Kijkwijzer: Waardering: