CD/DVD: Sway - This is My Demo

This is My Demo is het debuut album van de Britse Rapper Sway. Heerlijk dat overduidelijke accent, maar ook de CD-cover en zijn eerste videoclip laten geen twijfel mogelijk. Beide zijn zwart/wit gestyled en alleen de Engelse vlag wordt in kleur weergegeven. Deze vlag draagt de rapper overigens altijd om zijn nek, een voorbeeld dat wordt gevolgd door zijn crew. Dat Sway zijn afkomst een warm hart wil toedragen mag duidelijk zijn. De Engelsen lopen hierdoor helemaal weg met hem; de vraag is echter hoe zijn muziek in Nederland zal aanslaan.

Sway

De muziek is waar het tenslotte om gaat toch? Sway heeft hier dan wel niet de nationale vlag die hem een handje helpt, maar hij heeft genoeg achter de hand om ook Nederland te veroveren. Zo is zijn accent niet storend, maar eerder leuk. Ook is het verfrissend om eens wat anders te horen dan die typische gangsta- en commerciële rap; hetgeen waar nu zo vaak even makkelijk mee wordt gescoord. Sway klinkt meer als Dizzee Rascal of Twista. Hij rapt snel, iets wat niet echt naar voren komt in zijn eerste single. Dit is Little Derek, een autobiografisch nummer over hoe Sway zover gekomen is als hij nu is.

Als je This is My Demo op zet hoor je natuurlijk meer dan alleen Sway’s levensverhaal. Er zijn nummers over de wereld en relaties, maar ook over dingen zoals creditcards. Dit is het geval bij Flo Fashion, wat een heel grappig en funky nummer is. Verder opvallend zijn de briljante hooks en het kleine jongetje dat meerapt als Little Derek himself. Ook hebben een aantal liedjes een outro, dit zijn echt kleine toneelstukjes . Zo hoor je een discussie waarin Derek z’n vriendin vertelt dat ze géén zin heeft en naar huis moet. Dit aangezien hij niet met condooms kan omgaan. Intussen hoor je haar tegensputteren: Come on Derek! Yes I AM in the mood!! Eén ding is zeker, deze plaat is humoristisch, maar heeft ook zeker een boodschap.

Naast de CD is er nog de DVD met allerlei bonusmateriaal. Op deze DVD vind je onder andere live optredens, interviews en vier videoclips. Al met al is dit ongeveer een uur aan materiaal. Het is dus niet veel, maar het is toch zeker een mooie aanvulling op de CD. Het is vooral leuk dat je de videoclips kan bekijken, zeker aangezien sommigen zelfs voorzien zijn van commentaar en een soort "the making of". Daarnaast maken de soms grappige beelden Sway ook tastbaarder en menselijker. Aan de andere kant krijg je veel waardering voor hem als artiest. Je ziet Sway bezig met schrijven, studio-opnames en hoort hoe hij goede live shows neerzet… Petje af kortom, en dit zorgt dan ook dat deze CD zeker een halve ster extra krijgt van mij.

Als je de CD en de DVD samen bekijkt dan is het een heel compleet kennismakingspakket. Mooie teksten met goede boodschappen, maar ook de nodige humor zorgen voor de juiste balans. Ook in de muziek zit de nodige afwisseling. Het is voornamelijk ritmische hiphop aangevuld met RnB vocalisten en zangeressen die de refreinen mooi aanvullen. Als je daarbij dan ook nog alle extra's van de DVD optelt heb ik niet alleen voor deze CD, maar ook voor Sway zelf diep respect. Ik geef 50 cent zelfs wel even een duwtje, want die plaats voor Sway zal er komen.

Label: All City Music Releasedatum: 06-03-2006 Waardering: