DVD: Sean Paul - Duttyology

Als je de DVD start, kom je in een fraai vormgegeven menu. Het overzicht is prima, en het ziet er flashy uit. Op de achtergrond dreunt al een beetje zijn grootste hit "Get Busy", terwijl je visueel de Jamaicaanse vlag en het hoofd van Sean Paul voor de kiezen krijgt. Dit belooft wat. Allereerst valt op dat er veel keuzemogelijkheden zijn in het menu: je kan kiezen tussen Sumfest (een Reggaefestival waar Sean paul in 2003 optrad), Sean Paul op straat (met een optreden op MuchMusic Video Awards en ontmoetingen met fans), Making The Video's, het live concert en wat kleinere menuutjes met foto's en weblinks.
Allereerst kijk ik naar het Sumfest menu. Sean maakt zich op voor zijn gig.Behalve de voorbereiding op dit optreden, komen er ook een aantal bandleden (hij treedt op met een vaste band) en vrienden aan het woord. Je proeft duidelijk de Jamaicaanse sfeer, want alles verloopt relaxed en easy en je krijgt het gevoel alsof alle mensen in beeld behoorlijk aan de drugs zitten. Het is dan ook grappig om te zien hoe een hoop mensen in een kleine ruimte op de avond voor het optreden nog proberen te oefenen. Natuurlijk zijn zijn mede-artiesten allemaal positief over Sean Paul en zijn muziekbenadering. Jammer genoeg wordt in die optredens pijnlijk duidelijk dat Sean niet kan zingen en dat rappen soms wel erg veel van zijn conditie vergt.

In het gedeelte "Dutty Rock Hittin' The Streets" zie je Sean Paul op straat en tussen de fans. Hij komt zelf een paar keer aan het woord in een interview met iemand van MMVA (MuchMusic Video Awards). Het probleem bij de verstaanbaarheid van het interview is dat Sean behoorlijk onduidelijk praat. Hierdoor versta je weinig van zijn antwoorden en de interviewer zelf blijkt er ook moeite mee te hebben. Gelukkig gaat dit gedeelte snel verder met het straatconcert, wat spetterend overkomt. Wederom zijn zijn valse tonen kenmerkend voor zijn optreden, alhoewel de liveband en de danseressen veel goed maken. Wat ik trouwens ook miste tijdens het interview, het concert en de keren dat Sean aan het woord was, was enthousiasme en plezier waarmee hij met muziek bezig zou moeten zijn. Hierdoor ziet het er een beetje voorgeprogrammeerd uit.

sean paul

In "Making The Video's" komen zijn vier bekendste clips voorbij. Daarin praat de regisseur van de video’s over hoe de clip tot stand is gekomen en zie je behind the scenes-beelden. Bij "Get Busy" zie je hoe een van de directors een flinke snauw uitdeelt ("Shut up!!!") aan de rumoerige acteurs. Het is tof om te zien dat Sean Paul echt rapt tijdens de videoshoot en dat de menigte ook ècht uit zijn dak gaat. Jammer genoeg is het "behind the scenes"-materiaal te kort en mis je structuur in de opbouw van hoe clips opgenomen zijn. De andere drie video's, "Gimme The Light", "Like Glue" en "I'm Still In Love With You" zijn natuurlijk ook de moeite waard om te kijken, al is het maar om te zien hoe Sean achter de schermen bezig is met de clips.

Het leukste van de DVD is natuurlijk een live registratie van zijn concert in Toronto. Het menu is daarin een handig hulpmiddel, aangezien er achttien tracks worden gepresenteerd. Elk nummer kan je apart opzoeken en bekijken, zodat je het concert niet vanaf het begin hoeft te bekijken. Ik vind het een handige optie, omdat ik het concert jammer genoeg een beetje eenzijdig vind. Het enthousiasme dat bij bijvoorbeeld de MuchMusic Video Awards ontbrak, is nu wel aanwezig, zodat het wel spetterend overkomt. Sean paul heeft een aantal homies meegenomen, waardoor helaas veel nummers vervallen in heen en weer geschreeuw ("Like Glue") of een wedstrijdje "hard gillen" ("Concrete"). Gelukkig worden deze dingen een beetje gecompenseerd door het enthousiaste publiek, een paar hele goeie danseressen (ze worden dus niet voor niets bedankt door Sean in de thank you-zone) en een goed spelende band. Ook is het beeldmateriaal van het concert goed en zijn de geluiden helder. Ik denk alleen dat dit groots opgezette concert beter wat kleinschaliger had gekund, aangezien het allemaal een beetje amateuristisch overkomt.

Sean Paul