CD: DJ Misjah & DJ Paul Hazendonk - Taste

Na een weekend Techno en Electro bij een goede vriend van mij, werd het tijd om deze CD te beschrijven. Aangezien dit de eerste mix-CD is van het relatief nieuwe label Technique, ben ik benieuwd naar de mixstijlen van beiden heren.

DJ Misjah

De CD begint relatief rustig met een track van Hertz. Het valt op dat deze producers vaker in de mix van Misjah terug te vinden zijn. Het nummer Progress geeft al een beetje de beginsfeer van de mix aan: lekker relaxte Underground Techno. Deze richting wordt vooral ingezet door tracks van Audion, John Thomas en Jamie Anderson. Het is de soort muziek die je vaak op de autoradio hoort als je midden in de nacht naar een party rijdt. Vanaf de track van Nils Danielsson, Demin, komt er meer ritme in de mix. Het doet je denken aan de Samba van Rio de Janeiro, in de mixer gegooid met een flinke scheut Techno en sfeervolle geluiden. Deze zonnige stroom wordt door Figure 2.3, een track van len Faki doorbroken, waarbij de mix de hardere, Electronische kant van de techno opgaat. In feite zorgt Misjah op deze CD niet alleen voor een mix van diverse tracks maar ook voor een mix van verschillende stijlen van Techno: van funky nummers zoals zijn eigen creatie Sea Side tot de wat ontoegankelijkere, zweverigere tracks zoals Morning Glory van DJ Madskillz.

Inmiddels ben ik nu op ongeveer de helft van de Misjah-mix en is het tempo een stuk energieker geworden dan de rustigere tracks aan het begin van de CD. De tracks van onder andere Oscar Mulero (Downforce), Pusher (Two – Wilko Remix) en Misjah zelf (So High – Marco Bailey remix) geven de CD een flinke rush en vooral veel pit. Wat Misjah vooral goed doet met deze mix van stijlen, tracks en ritmes is een vlotte en goeie overmix tussen de tracks. Door de korte fragmenten van de verschillende nummers (gemiddeld duren de meeste tracks niet langer dan 2 minuten en 30 seconden) ontstaat vooral een energieke mix met veel indrukken en sferen. Misjah ontwijkt hiermee het rommelige effect dat kan onstaan als je veel stuff in een uurtje wilt proppen.

Het einde van de mix nadert en ik vind het nu al een supermix. In plaats van een rustige afterparty op CD, dreunt Misjah nog even net wat harder door. Proceed van Joel Mull zorgt voor de nodige dreunen in je kamer en pompt nog even wat meer energie door je oren dan je al had gehoord. Alex Carver en Lars Klein zetten deze toon flink voort, waardoor je helemaal niet het idee hebt dat de mix bijna ten einde is. Toch sluit Misjah na ruim één uur zijn mix af met een eigen productie, Vile Emporer. De speelse track, een wat hardere technostyle, is het staartje van een Misjah-reis door Technoland en geeft het stokje over aan Paul Hazendonk.

DJ Paul Hazendonk

De tweede CD van dit album is gemixt door Paul Hazendonk, de gevestigde Benjamin van de twee DJ's. Hij begint zijn mix met een goeie, relaxte beat in de vorm van Snake Dance en Infused Trash van respectievelijk Claude Young en Greg Churchill. In tegenstelling tot Misjah gaat Paul een stuk funkier van start en geeft daarmee ook meteen aan dat hij meer deze Funk opzoekt. Wat me ook opvalt is dat de overmix tussen de verschillende nummers in het begin een stuk langer zijn dan bij Misjah. Het lukt Paul daarin bijzonder goed om in te spelen op de verschillende momenten in een track, waardoor het geen zooitje wordt. Met Phunk van Hertz en Go Bah! van DJ Hansz laat hij dit perfect horen, aangezien de vocalen uit Go Bah! in het nummer van Hertz gewoon nog terug komen. Het geeft een beetje een déjà vu moment en dat maakt de mix een stuk interessanter. Behalve de Technokant, draait DJ Paul Hazendonk ook Groovy House, wat bijvoorbeeld terug te horen is in Do You Know House vanMark Williams. Ik vind het ook leuk om een van mijn favorieten DJ's, Monika Kruze, terug te horen in zijn mix. Wir Tanzen In Der Nacht is meteen een stuk ruiger dan zijn voorganger en laat bijna horen dat er geen keuze kan worden gemaakt tussen Techno en House, omdat het allebei even lekker is. Ook de tracks zelf zweven op het randje tussen Techno en House, zoals bijvoorbeeld Rhythm AD (Headroom Remix) van Patrik Skoog.

In tegenstelling tot de CD van Misjah mixt Paul de verschillende sferen wat rigoureuzer door elkaar, waardoor het niet een reis is door Technohouseland, maar meer een lang verblijf in hotel House. Ook zijn de tracks in de mix van Paul gemiddeld genomen wat energieker dan de CD van Misjah. Tracks als Hail India ,van Dy!, en La Musica, een product van Paul en DJ Hansz spetteren echt uit je koptelefoon. In de richting van het einde van de mix zoekt Paul Hazendonk meer de ontoegankelijkere kant van Techno en House op. Chase van Gamelab is in de aanloop van het einde de wat progressievere kant van de mix. Uiteindelijk lijkt de house te overwinnen en sluiten Tomaz & Kobbe en Samuel L Session deze zeer volwassen klinkende mix af met een lekkere afterparty.