CD: After Forever - Invisible Circles

Ik had het al over het concept van het album. De cover wordt opgesierd door de foto van een meisje. Een meisje waar het album om draait. Ieder nummer vertelt een gedeelte van een verhaal van een uur lang over een meisje met problemen thuis, problemen tussen haar ouders, haar eigen problemen, haar eenzaamheid en de problemen die ze heeft terwijl ze in een moeilijke wereld opgroeit. Dit uitgangspunt geeft het album iets geheel nieuws mee. Hoewel concept-albums niet nieuw zijn is dit voor het eerst dat After Forever hiermee op de proppen komt. De cd wordt dan ook opgeluisterd met gesprekken tussen de ouders, achtergrondgeluiden zoals telefoons en spelende kinderen. Daarbij vormen de tracks op de cd onderdelen van het te vertellen verhaal. Ook de titel van het album komt hier vandaan. Het leven van het meisje is in zoverre moeilijk dat ze grote kans loopt dezelfde fouten te begaan als haar ouders deden en zo de cirkel rond te maken.

Omdat ik van mijzelf weet dat ik altijd moet wennen aan de nieuwe nummers van een band als After Forever en de nummers daarna pas meer ga waarderen heb ik de cd meer dan een week lang zo vaak gedraaid dat de cd me nu als bekend in de oren klinkt. De waardering is inderdaad gestegen. Waar ik in het begin het album enorm vond tegenvallen, ben ik er nu weer op teruggekomen en heb ik waardering weten te creëren. Ik had hetzelfde met Decipher drie jaar geleden.

Deze cd start met, zoals we van After Forever gewend zijn, een intro. Hoewel deze iets anders is omdat de setting van de rest van de cd gelijk duidelijk wordt door de terug te horen kindermelodietjes die ten grondslag aan dit nummer lagen, evenals de spelende kinderen als achtergrondgeluid. Het krijgt dan ook de passende titel Childhood In Minor mee. De band barst hierna los met het tweede nummer, Beautiful Emptiness. Hierin wordt de probleemsituatie in het kort uitgelegd voordat we met de rest van de cd er dieper op ingaan.

'Between Love And Fire' heeft een intro dat mij erg deed denken aan de band Lacuna Coil. Aan de andere kant geeft dit de variatie van dit album aardig weer. Halverwege het nummer hoor je een discussie tussen de toekomstige ouders nadat ze erachter zijn gekomen dat de moeder zwanger is. Ze hoopt door middel van de baby de relatie te redden. Het nummer komt pas echt goed van de grond na deze dialoog als een stuk duet-zang naar voren komt. Dit is een verrassend element van deze cd. Bas Maas heeft op een drietal nummers de gewone clean-vocals geleverd (geen grunts dus). Dat hij goed kan zingen laat hij dan ook merken. Het gaat vlekkeloos over in 'Sins Of Idealism' met het pakkende "hello father, hello mother", waarin duidelijk wordt dat het kind de problemen tussen haar ouders door begint te krijgen maar niet snapt en wegkruipt in een eigen fantasie-wereld.

Dan de ballad van het album, Eccentric. Ik blijf me altijd verbazen over het feit dat iedere band denkt dat er minstens één ballad op het album moet verschijnen. Terwijl het elfde nummer van deze cd ook rustig is, maar veel meer impact heeft. Hoewel Floors stem hier bijzonder van zich laat horen. Dit nummer heeft zowel voor- als nadelen. Want zoals ik al zei manifesteert Floors stem zich hier uitstekend. Aan de andere kant vind ik het nummer te kaal met alleen een piano als begeleiding. Geef het dan bijvoorbeeld een hard einde.

Digital Deceit vormt het warme kloppende hart van de cd samen met het erna volgende Through Square Eyes. Dit zijn de beste nummers van de hele cd. Digital Deceit zal dan ook worden uitgebracht als single. Hierin is After Forevers oude stijl bijzonder goed terug te vinden. Klassieke stukken, afwisseling, oosterse sound. Beide nummers vertellen over de toevlucht die de dochter zoekt op internet. Daar doet ze zich geheel anders voor dan dat ze werkelijk is. Beide nummers hebben een pakkende melodie met terugkomende zinnen (So here I am and I am beautiful) en liggen goed in het gehoor.

Helaas volgt hierna een nummer dat me totaal niet aanstaat. Te hard misschien. Degenen die vonden dat After Forever harder moest worden kunnen hun lol op. Blind Pain geeft wel goed qua muziek de frustraties weer waarover gezongen wordt. Maar ik blijf hem te hard vinden, niet echt iets voor After Forever. Hoewel dit misschien wel past in de nieuwe stijl waarin meer ruimte is voor heavy metal.

Two Sides' intro geeft goed weer dat de band echt bezig is geweest met experimenteren met verschillende muziekstijlen. Deze zou namelijk zo gebruikt kunnen worden in een dance-nummer. Gelukkig pakt het goed uit en volgt een mooi nummer. Bijzonder aan Victim Of Choices is dat er blijkbaar niets nieuws in zit. Alle arrangementen zijn ergens uit andere nummers van de cd gehaald. Wel in andere vorm gegoten, maar nog steeds aanwezig.

Reflections is wat mij betreft het betere rustige nummer van de cd. Dit ook door de stem van Bas Maas die een prachtig stuk zingt. Echt een ballad is het niet vanwege de afwisseling binnen het nummer. Life's Vortex sluit de cd mooi af.

Ik moet zeggen dat ik het jammer vind dat ik de teksten bij de muziek niet bij deze cd heb ontvangen. Zeker omdat deze zo belangrijk zijn voor dit album. Invisible Circles ziet er gelikt uit, en zo klinkt het ook. Dat ze een hardere kant op willen, de heavy metal kant, is duidelijk te horen. Hoe jammer ik dit ook vind. Maar hun oorsprong is evenzo terug te horen. Daarbij heeft After Forever met dit album de nodige experimenten gedaan op muziekgebied. Door het concept is het album toch één geheel en laat de band zien van variatie te houden. Aangezien ik hem, in het totaal genomen, toch vind tegenvallen geef ik Invisible Circles een 6.5

Officiële website

After Forever - Invisible Circles 59:04
1. Childhood In Minor 1:21