Batman VR

Als er een spel zich leent voor VR, dan is dat Batman wel. Daar kwamen wij achter toen wij in de (dikke) huid van Batman stapten op de Warner Bros. Interactive Entertainment stand op Gamescom. Gewapend met de PlayStation VR-bril, een koptelefoon met puntige oortjes erop en twee PlayStation Move-controllers losten wij wel even wat misdaden op.

 

Eenmaal alles op je hoofd gezet en in je handen gedrukt gekregen (met de hulp van iemand, hoe doe je dat straks in je eentje?), was het genieten hoe de virtuele wereld van Batman eruit ziet. Je moet alleen geen hoogtevrees hebben, want je staat op een rand van een hoog gebouw en je kunt zo 40 meter naar beneden kijken. Het tweede wat opviel, is dat de utility belt van Batman bij mij wel heel erg los zat. Zeg maar, ik kon er nog drie keer in. Dit kwam doordat de vorige speler het dubbele van mijn gewicht was en de belt nog niet was aangepast voor mij. 

 

Nadat ik mijn hoogtevrees had bedwongen, konden we een glimp van twee modi opvangen. Namelijk ‘Be the Batman’ en ‘Mystery Solver’. In ‘Be the Batman’ mag je aan de slag met een aantal van de gadgets van Batman. Maar voordat je zover bent, krijg je een introductie hoe de besturing werkt. Elke PlayStation Move-controller is namelijk een hand, en door middel van de trigger pak je items op of laat je los. Terwijl wij nog overrompeld waren van de pracht en praal, liep Alfred naar ons toe en gaf ons een sleutel. En bij Batman betekent dat natuurlijk 1 ding, de sleutel tot de Batcave! Nog klungelend met mijn nieuwe handen probeer ik hem in een piano te stoppen. Eenmaal erin gestopt zak ik langzaam naar beneden en ga de Batcave in.

 

Normaliter word ik misselijk van VR waar veel beweegt wordt en ikzelf stil sta, maar Rocksteady heeft dit op zo’n manier gedaan dat het vreemd, maar toch prima aanvoelde. Onderaan de lift wachten een grote kluis waar je pak hangt. Eenmaal je pak aan mag je nog zelf even je masker opzetten en dan kun je gaan met de banaan. Daarna was het eindelijk tijd voor de speeltjes! Je mag even oefenen met de batarangs, grappelhook en lasergun. Alles straalt en ademt Batman uit en het voelt echt supergoed. De demo houdt helaas op zodra je de target practice hebt voltooid.

 

In de tweede demo (Mystery Solver) moet je een moord oplossen. We zien Nighthawk voor dood in een steegje liggen en het is aan Batman om erachter te komen wat er gebeurd is op de plaats delict. Door middel van PlayStation Move-controllers kun je zien wat er gebeurd is en de tijd voor- en achteruit spoelen zodat je er achter kunt komen hoe Nighthawk aan zijn einde is gekomen. Tijdens het spoelen kun je verschillende posities innemen zodat je nog beter zicht hebt. Je loopt dus zelf niet, maar springt van positie naar positie.

 

Rocksteady laat zien dat VR prima werkt voor games, zolang je maar niet te veel beweegt. Oke, het is een tech-demo, maar eentje die ervoor zorgt dat je bijna naar de winkel rent om een PlayStation VR bril te halen.