F.E.A.R. 3
F.E.A.R. 3 verschijnt in Q4 2010 voor de PC, PlayStation 3 en Xbox 360.
Spoilers
Het eerste deel van F.E.A.R. vertelde over Alma, een jong meisje met sterke paranormale krachten. De overheid wilde deze krachten gebruiken en begon te experimenteren op Alma. Als teamleider van het First Encounter Assault Recon (F.E.A.R.) team was het jouw taak om de overheid er van te weerhouden Alma's krachten te misbruiken. Aan het einde van het spel sloeg Alma op hol en haar krachten werden oncontroleerbaar, wat leidde tot een nucleaire explosie. In F.E.A.R. 2: Project Origin kom je in deze explosie terecht waarna je zwaargewond in het ziekenhuis komt. Hier lappen de dokters je een beetje op, terwijl ze tegelijkertijd wat op je experimenteren. De nieuwe krachten die je hierdoor gekregen hebt zijn opgemerkt door Alma die je vanaf dat moment niet meer met rust laat. Gedurende het spel ontstaat er een kat-en-muisspel tussen jou en Alma, waarbij ze je de ene keer lijkt te helpen, om je vervolgens aan te vallen of te bestoken met gruwelijke visioenen.
F.E.A.R. 3 begint negen maanden na het einde van deel 2. Laat negen maanden nou precies de tijd zijn die het kost om een kind te verwekken en het vervolgens op de wereld te zetten. Mocht het nog niet duidelijk zijn: Alma is zwanger. Gedurende een groot deel van het spel kom je af en toe een schok in het beeld of een vuurgolf tegen. Deze moeten weeën voorstellen. Twee broers gaan op zoek naar hun moeder. Zoon Point Man wil deze geboorte proberen te voorkomen, terwijl de andere zoon Fettel een eigen, nog onbekend, motief heeft. Je ziet Alma in het spel zoals ze over zichzelf denkt. In het eerste spel was ze daarom een jong meisje en nu een heel aantal jaren ouder.
Geen Monolith studio's
De eerste twee delen van F.E.A.R. zijn gemaakt door Monolith studio's, maar zij hebben voor het derde deel het stokje doorgegeven aan Day 1 Studios. Day 1 heeft eerdere delen van F.E.A.R. geport en is dus erg bekend met de serie. Het belangrijkste dat ze wilden toevoegen was coop. Deze toevoeging is tegelijkertijd ook het lastigst als het spel het horror-genre trouw wil blijven want samen is nou eenmaal minder eng dan alleen. Toch denkt Day 1 dat ze daar aardig in geslaagd zijn.
De coop in F.E.A.R. 3 geeft voor beide personages een andere speelervaring. De een speelt de menselijke Point Man, terwijl de andere als de letterlijk geestige Fettel door het spel gaat. De onderlinge band tussen beide hoofdpersonen is overigens ook niet helemaal goed aangezien Point Man in het eerste deel Fettel doodgeschoten heeft. Desondanks gaan beide heren samen op pad. Waar Point Man vooral het schietgerei heeft, kan Fettel dingen zien die voor Point Man onzichtbaar zijn en bezit van andere mensen nemen. Daarbij kan hij ook van hun vaardigheden gebruikmaken. Beide karakters zijn daardoor redelijk gebalanceerd. Samenwerken kan nog extra mogelijkheden geven zoals de slomo-button waarmee je de tijd kan vertragen en binnen een mum van tijd een hele ruimte uit kunt moorden. Overigens zijn deze krachten wel beperkt als Fettel een lichaam in gebruik heeft genomen.
Tijdens het spel kom je een aantal keer terecht in "the creep". Dit is een droomwereld die bestaat uit herinneringen. Hier herleef je dingen van vroeger waardoor je meer leert over de jeugd van beide broers. Dit is ter ondersteuning van het verhaal en geeft aan hoe de band tussen de broers is geworden zoals hij nu is. Deze droomwereld is net als de echte wereld speelbaar.
De coop-ervaring van het spel zal anders zijn dan de singleplayer-ervaring. Als je in je eentje speelt is er geen AI coop-maatje maar speel je ook echt in je eentje. Naast de storymode zal het spel ook een online modus bevatten. Over de inhoud hiervan mochten geen uitspraken gedaan worden, maar de developer verklapte wel dat ze niet voor niets veel energie gestoken hebben in het ontwikkelen van beide broers. De kans is dan ook groot dat beiden in de multiplayer hun opwachting zullen maken, maar dat is voorlopig puur speculatie.
Conclusie
F.E.A.R. 3 lijkt een waardig opvolger van Project Origin te gaan worden. Het spel heeft weliswaar een nieuwe developer, maar deze heeft er alles aan gedaan om in de geest van Monolith verder te gaan met de serie. Het spel is ontwikkeld voor coop en biedt dan ook de beste speelervaring, maar kan ook alleen gespeeld worden. Hoe de multiplayer eruit zal komen te zien zal de komende tijd bekend worden, maar de storymode zal in ieder geval wederom een spannende ervaring worden.