Dawn of War 2: Retribution

RTS-games zijn niet mijn ding. Ik heb me ooit eens compleet af laten maken in een Red Alert 3-toernooi nadat ik nog niet de helft van de tutorial door had genomen en daarna heb ik het genre afgezworen. En dan ga je naar de gamescom en ben je de enige die op een bepaald moment nog tijd heeft en dus naar Dawn of War 2: Retribution (en Company of Heroes) mag om aldaar getrakteerd te worden op de slechtste grappen van de beurs, in combinatie met een ingewikkelde presentatie.

Pirate Orcs
Dawn of War II: Chaos Rising is alweer een half jaar oud en speelde zich af in een ijzig koude thuiswereld van de Blood Ravens, Aurelia. Voor Retribution besloot developer Relic om het over een andere boeg te gooien en met een lavawereld te komen. De game speelt zich tien jaar na Chaos Rising af. Op een spacemap staan verschillende missies aangegeven die gespeeld kunnen worden in deze nieuwe wereld met het nieuw toegevoegde ras: Orcs. En niet zomaar Orcs, nee, Pirate Orcs. Piraten en Orcs gaan uitermate goed samen aangezien beiden een grote voorliefde hebben voor dingen plunderen en slopen, en dat is dan ook hoe de meeste Orc-missies in elkaar zitten. Daarnaast zijn piraten ook gewoon tof natuurlijk! Zelfs toffer dan ninja's, die al min of meer in het spel te vinden waren als Eldar. De Pirate Orcs worden aangevoerd door hun leider Kaptin Bluddflagg en hebben een bloeddorstig WAAAAAAAGH! als strijdkreet die ze ook nog eens een bonus oplevert als ze hem gebruiken. Natuurlijk hebben ook de Orcs hun eigen speciale move. De Orc Rok Strike laat grote stenen vanuit de ruimte op de planeet vallen om de boel daar te verwoesten.

Dawn of War 2: retribution

Alle personages in de game, waaronder dus ook de Orcs kunnen flink geüpgradet worden met allerlei mooie gadgets. Realisme is hierbij ver te zoeken, maar leuk zijn ze des te meer. Een grapplinghook zorgt er bijvoorbeeld voor dat je midden in de actie kan komen of juist naar de flank van een gevecht kan. Waar je Orcs precies het gevecht aangaan is erg belangrijk, want de kans bestaat dat je vast komt te zitten in zwaar vuur en de zogenaamde Cone of Death. Dit biedt echter andere leden van je team de kans om een omtrekkende beweging te maken en je vijand van de zijkant aan te vallen.

In Retribution ga je net zoals in eerdere Dawn of War-games de strijd aan met andere rassen om gebieden te veroveren. Hoe je dit doet is aan jouzelf. Er zijn meerdere manieren om een bepaalde situatie op te lossen. Over de map verspreid staan een heel aantal strategische punten zoals powernodes die zorgen voor energie voor voertuigen en upgrades. Nieuw is het hoofdkwartier (HQ). Door deze in te nemen kun je grotere voertuigen bouwen en versterking voor je leger oproepen. In totaal kun je in plaats van vier squads nu maximaal acht a negen squads gebruiken. Na het winnen van een missie krijg je een overzichtje van alle items die je op de map zelf hebt opgepikt en kun je kiezen uit drie verschillende beloningen.

Conclusie
Dawn of War II: Retribution lijkt net als zijn voorganger weer een sterke RTS te worden. Het spel speelt zich af in een heel ander soort wereld en met een nieuw ras en juist dat ras zorgt ervoor dat er veel humor door het spel verweven zit, met name in de uitspraken van de orcs. Er zijn een aantal nieuwe elementen aan de game toegevoegd, waarvan het kunnen oproepen van versterking als de belangrijkste werd gezien. Liefhebbers van Chaos Rising zullen ook deze game geweldig gaan vinden. Dawn of War II: Retribution zal rond maart 2011 in de winkels liggen.