Dead Rising 2

Dead Rising was een groot succes op de Xbox 360. Het was één van de eerste games die de grotere rekenkracht van de nieuwe generatie consoles gebruikte om zoveel mogelijk vijanden op je scherm te toveren. Het spelconcept was simpel en origineel: slacht zombies af met behulp van al het huis-, tuin- en keukengereedschap dat je in een groot winkelcentrum kunt vinden. Inmiddels zijn we enkele jaren en zombie-games verder. Nu brengt game-uitgever Capcom in september Dead Rising 2 uit. Wij gingen op bezoek bij de uitgever en mochten alvast twee levels van de zombie-slacht-simulator uitproberen.

Zombieplaag niet voorbij
Enkele jaren na de zombieplaag in het winkelcentrum Wilamette uit Dead Rising, waarbij fotograaf Frank West de Verenigde Staten van een complete zombieplaag wist te behoeden, slaat het zombievirus opnieuw hardnekkig toe. Ditmaal is de glitter en glamour van Fortune City aan de beurt. In deze stad, die verdacht veel op Las Vegas lijkt, kruip je in het strakke leren jasje van een nieuwe held: Chuck Greene, motorcross-kampioen en één van de weinige overlevenden van de nieuwe zombieplaag. Het is aan Chuck om zijn dochtertje Katey te redden en bovendien de zombies voorgoed uit te roeien.

 

Punch

Waar zijn de verbeteringen?
Zoals het verhaal al doet vermoeden, lijkt Dead Rising 2 erg veel op het eerste deel. De besturing is onveranderd gebleven en voelt zeker in het begin nogal beperkt aan. Je hebt naast een lichte en een zware aanval nog de mogelijkheid om te springen en daar houdt het zo'n beetje mee op. Het spelplezier komt dan ook volledig uit de diversiteit van de wapens die je kunt oppakken en gebruiken. Greene kan vrijwel alles als wapen gebruiken en dat zorgt in het casino- en winkelcentrum-level voor de nodige hilarische taferelen. Zo smeet ik pokerchips tegen zombies aan, sloeg ik ze met een handtasje en stak ik er een aantal met een Tiki-fakkel in de fik. Erg grappig, maar verbeteringen ten opzichte van het eerste deel waren ver te zoeken. Gelukkig vond ik al snel een afgelegen kamertje met een werkbank en werd het slachten van zombies naar een hoger niveau getild.

MacGyver maar dan met zombies
De werkbank is het kloppende hart van Dead Rising 2. Elke omgeving bevat een werkbank waarop je als een ware MacGyver de ziekste dingen in elkaar kunt knutselen. Door een voorwerp op de werkbank te leggen en er vervolgens een ander voorwerp aan toe te voegen, kun je een nieuw wapen creëren. Het is niet zo dat alles zomaar met elkaar kan worden gecombineerd, maar de meest vanzelfsprekende en ook totaal niet vanzelfsprekende samenvoegingen zijn mogelijk.

Door bijvoorbeeld spijkers aan een honkbalknuppel toe te voegen, krijg je een bespijkerde knuppel in handen. Deze kun je vervolgens op brute wijze in het hoofd van een zombie vastslaan en weer lostrekken. Een ander hoogstandje is de stofzuiger-en-zaagbladen-combinatie die zombies opslokt om ze daarna aan stukken te scheuren. Een supersoaker met benzine levert een mooie vlammenwerper op, terwijl de combinatie van rolstoel en accu je een elektrische stoel geeft waar je al rennend zombies in kunt zetten om ze vervolgens te elektrocuteren. Er zijn verzamelkaartjes in de levels te vinden die combinaties verklappen, maar het is natuurlijk veel leuker om zelf tot een bizarre uitvinding te komen door te experimenteren.

 

Coop Mode

 

Gewelddadig en grappig
Op het gebied van geweld pakt Dead Rising 2 behoorlijk uit. Zo staat een zware aanval met een al dan niet zelfgemaakt wapen steevast garant voor een wrede executie. Zombies kunnen aan stukken worden gehakt, (zowel verticaal als horizontaal), in brand worden gestoken of elektrocutie ondergaan. Zo stak ik een zombie met een schaar in zijn ogen om hem daarna met een bijl in één klap in tweeën te splijten. Niet iets dat je graag aan je kleine broertje of zusje laat zien. Naast grof geweld speelt humor wederom een grote rol in Dead Rising 2. Zo is het erg grappig om ronduit kansloze wapens als een grote schuimrubberen duim of een propellerhoedje te gebruiken. Die laatste wordt in combinatie met de bladen van een tuinschaar overigens wel zeer dodelijk. Verder dien je in Dead Rising 2 allerlei snacks en drinken te verorberen om je levenskracht aan te vullen en kan Greene net als Frank West zich in de meest bizarre (vrouwelijke) outfits hijsen.

Voorlopig oordeel
Dead Rising 2 lijkt precies dezelfde actie als het eerste deel te bieden. De mogelijkheid om zelf wapens te creëren, is wel een uitstekende vernieuwing en tilt de chaotische gameplay van het eerste deel naar een hoger niveau. Of dit in combinatie met een multiplayer-modus genoeg is om nieuwe zieltjes te winnen, valt te betwijfelen, maar dat maakt het meppen van zombies met een handtas niet minder leuk.

Door: Tim Fieldhouse - Novum Nieuws ©