Grand Theft Auto: Chinatown Wars

Eerder dit jaar verscheen Grand Theft Auto: Chinatown Wars op de Nintendo DS en is volgens velen de beste game voor de Nintendo DS tot op heden. De combinatie van de touch-screen gameplay en de cell-shaded graphics zorgden ervoor dat veel gamers niet konden stoppen met het stelen van auto’s en het dealen van drugs. Het succes heeft er voor gezorgd dat de game nu ook zal verschijnen op de Playstation Portable. Deze week heb ik de game uitgebreid mogen checken bij Rockstar en het ziet er naar uit dat ook deze game weer een hit zal gaan worden.

In eerste instantie lijkt deze versie van GTA Chinatown Wars op de PSP op een simpele port van de DS versie. Het verhaal is hetzelfde: je speelt als Huang Lee die in Liberty City aankomt met een kostbaar zwaard. Dit zwaard moet hij overhandigen aan zijn oom Wu ‘Kenny’ Lee die, na de moord op zijn vader, de nieuwe leider van de criminele bende zal moeten worden. Ook qua inhoud is er weinig verschil tussen de versies met uitzondering van een aantal nieuwe rampages die te vinden zijn in de game. Omdat het dealen van drugs een erg populair aspect is van de game hebben de makers extra missies toegevoegd waarin je meer achtergrondinformatie krijgt over het drugscircuit.


Qua inhoud mag de game dan niet veel veranderd zijn, technisch gezien zijn er een hoop veranderingen. De PSP is een stuk krachtiger en de UMD kan een stuk meer data bevatten. Hierdoor heeft Rockstar de mogelijkheid gevonden om de muziek in betere kwaliteit op het schijfje te zetten, extra radiostations toe te voegen en de graphics op te poetsen. Zo zijn ontploffingen een stuk gedetailleerder en hebben de makers echt vuur toe kunnen voegen. Ook de lichteffecten zien er een stuk mooier uit dan op de DS. Bij het gebrek van twee schermen op de PSP moeten de makers alles in één scherm weergeven en dit werkt een stuk beter dan bij de DS. Moet je bij de DS je ogen van het gameplay-scherm afhalen om te checken welk wapen je vast hebt of waar je op de mini-map naar toe moet, bij de PSP past dit allemaal op één scherm waardoor je alles in één blik kunt overzien. Een gemis daarentegen is natuurlijk de touch-screen.




Op de DS is het mogelijk handelingen zoals het hot-wiren van auto’s of het doorzoeken van een vuilnisbak uit te voeren met de stylus op de touch-screen. Op de PSP gaat dit allemaal met de knoppen. Het draaien van een schroevendraaier is mogelijk door de analoge stick rond te draaien en het oppakken van rotzooi doe je door R1 en L1 om-en-om in te drukken. Bij het uitvoeren van zo’n handeling verschijnt dit alles in een extra scherm dat met een soort comicbook-achtige stijl verschijnt. Dit werkt allemaal erg goed maar als je de DS versie hebt gespeeld is het toch wel een stapje terug.

Conclusie
Het ziet er naar uit dat Grand Theft Auto: Chinatown Wars op de PSP een erg goede game gaat worden. Waar Rockstar op de DS moest werken met de beperkingen van het systeem, zo moeten ze hetzelfde bij de PSP. De game ziet er erg goed uit met heldere en gedetailleerde graphics en doordat alles zich op één scherm afspeelt hoef je nooit je ogen van het scherm te halen. Daarnaast bevat de game extra content in de vorm van nieuwe muziek en een aantal nieuwe missies. Het uitvoeren van bepaalde handelingen die op de DS met de touch-screen werden gedaan, moeten noodgedwongen met de knoppen op de PSP uitgevoerd worden en ondanks dat het allemaal erg goed werkt is het bij de DS toch net een stukje leuker om te doen.