poll
Schudden of niet schudden dat is de vraag.
Nu het handen schudden ineens een hot item is, zoals te lezen hier en hier.
Vroegen wij hier op de redactie ons af hoe de FOK!ers hier over denken.
Moet handen schudden verplicht zijn of niet?
1753 stemmen , laatste: 17-03-2019, 01:10
Een discussie voeren met jou is verspilde moeite.
Je hand in een emmer stront voordat je handen schud onder noemer 'respectvol' plaatsen
Ik snap je sarcasme wel, maar je slaat daarmee de plank dus volledig mis.
Dat geldt DUS OOK voor alle andere manieren van begroeten wanneer de gepaste reactie hierop wordt GEWEIGERD.
Het is niet 'je eigen ding opdringen aan een ander', het zijn algemene sociale omgangsvormen die hier in het westen als fatsoenlijk gedrag worden beschouwd.
Laten we de vraag aan jou anders voorleggen, hypothetisch om de essentie erbij te pakken: vind je het ok als mensen begroetingen weigeren uit religieuze overwegingen, letterlijk elke vorm van begroeten die hier in het westen als normaal wordt gezien, en dat ze vasthouden aan hun eigen enige manier van begroeten: een gebaar wat hier wordt opgevat als minachting naar de ander (bijvoorbeeld neus ophalen, wegkijken en middelvinger opsteken)?
Nothing travels faster than the speed of light with the possible exception of bad news, which obeys its own special laws.
Laboro te salutante
Nothing travels faster than the speed of light with the possible exception of bad news, which obeys its own special laws.
Laboro te salutante
Wij zijn geen slaven meer.
Mja, loonslaven dan, maargoed.
Werkgevers kunnen veel eisen stellen, maar niet alles wat de werkgever wil is toelaatbaar.
Je kan als werkgever van de lokale Appie niet eisen dat de jonge dames in lingerie rondlopen.
Helaas....
Nothing travels faster than the speed of light with the possible exception of bad news, which obeys its own special laws.
Laboro te salutante
Als je iemand ontmoet moet je volgens sommigen verplicht de hand schudden.
Dat wil ik ze wel een zien doen met de rioolreiniger, de automonteur, de metselaar met vieze handen.
Die schud je ook niet de hand, dat doe je zelfs niet als het verplicht is.
Die begroet je op een andere manier.
Nothing travels faster than the speed of light with the possible exception of bad news, which obeys its own special laws.
Laboro te salutante
Feit is dat ik van Moslims minder kan hebben dan van Japanners, daar ga jij me niet in veranderen.
Als jij dat discriminatie vindt dan is dat jouw probleem.
Maar het heeft waarschijnlijk te maken met de manier waarop je de vraagstelling in de poll hebt geplaatst: op deze manier wordt het natuurlijk wel erg zwart-wit waardoor mensen snel geneigd zijn 1 van de zwart-wit standpunten te verdedigen terwijl er nog zoveel nuance gemaakt kan worden.
Oftewel, misleidende poll die voor opruiing zorgt.
In veel landen word boeren gezien als onbeschoft, in andere landen is het een compliment aan de kok
Moet je je altijd aanpassen?
Of kan je respect hebben voor de gebruiken van een ander?
Als iemand je niet begroet op de manier die jij wilt, voel jij je beledigt, maar als de begroeting met de intentie respectvol is, is het dan ook beledigend?
Jouw uitgestoken hand word niet aangenomen door een Japanner, maar hij maakt een diepe buiging, voel jij je geschoffeerd omdat je hand niet word aangenomen of accepteer je zij respectvolle begroeting?
Nothing travels faster than the speed of light with the possible exception of bad news, which obeys its own special laws.
Laboro te salutante
Ik heb de Ziekte van Crohn, Bechterev en een chronische infectie aan m'n been.
Wooptie fucking doo..
Wij zijn minderwaardig.
Wij zijn uitschot.
Wij zijn onwaardig.
Dat is niet mijn mening, dat is de mening van de maatschappij.
Nothing travels faster than the speed of light with the possible exception of bad news, which obeys its own special laws.
Laboro te salutante
[ Bericht gewijzigd door Insurrectum op zondag 19 augustus 2018 @ 13:00 ]
Je loopt een garage binnen in je nette pak en je geeft de automonteur met smeer en olie an de handen gewoon een hand
Tuurlijk, ik geloof je gelijk.
Daarbij zal de monteur je niet eens de hand geven, die weten namelijk dat mensen vieze handen niet aanpakken, die begroet je automatisch al op een andere manier.
Nothing travels faster than the speed of light with the possible exception of bad news, which obeys its own special laws.
Laboro te salutante
Onder goede gewoonten wordt verstaan: daar waar een persoon nieuw is, dient de persoon zijn/haar best te doen de lokale gebruiken zich z.s.m. eigen te maken. Dit zorgt voor betere omgang met lokale bewoners en heeft een gunstige wisselwerking tussen de persoon en de gemeenschap waarin de persoon vertoeft.
Als de persoon in het begin nog niet op de hoogte is van de lokale gebruiken, dan zal de persoon hiervoor niet gestraft worden, wel op aangesproken.
Als die persoon zich dan aanpast en de lokale gebruiken overneemt wanneer de persoon sociale omgang heeft met lokale burgers, dan is er niets aan de hand en gaat iedereen vrolijk verder.
Als de persoon pertinent en openlijk weigert zich aan te passen, dan levert dat wrijving op t/m uiteindelijk botsingen en kan dit consequenties hebben (voor werk, kontakt met de mensen in je omgeving, noem maar op).
[ Bericht gewijzigd door Insurrectum op zondag 19 augustus 2018 @ 12:56 ]
Ik trek het me sowieso niet aan, maar 'ik kom op voor de anderen die zich gekwetst voelen hierdoor' (heb ik van jou waarschijnlijk)
Edit: oh haha en top, laten we lekker als oudjes opscheppen over welke ziektes we hebben: ik heb epilepsie (grand mal + status epilepticus), clusterhoofdpijn, claudicatio intermittens, osteoporose, chronische diarree (door bijwerkingen medicatie) en probleem met opname van bepaalde vitaminen (D, B12) waardoor chronisch tekort.
Over de bijwerkingen van medicatie heb ik het nog niet eens gehad want dan kan ik de fijne osteoporose er ook nog bij gooien.
Doet er ook niet toe.
Ik ben 43, ik ben al sinds m;n 12de chronisch ziek, en hoe hard ik ook gevochten heb voor een plekkie in de maatschappij ben IK alleen maar de grond in getrapt.
Ik heb geen enkele schoo diploma, simpelweg omdat ik school niet af heb kunnen maken omdat ik in het ziekenhuis lag, geen werkgever die mij aanneemt omdat ik chronisch ziek ben.
Geen vrouw die mij wil omdat mijn lichaam eruit ziet als een land kaart (ik heb meer dan 20 operaties achter de rug).
Ik word sociaal en maatschappelijk niet geaccepteerd, want ik ben gehandicapt, ik ben minderwaardig, ik zie mezelf niet zo, ik probeer mezelf niet zo te zien in ieder geval.
Het is hoe de maatschappij, hoe mensen mij zien.
Ik werk op een sociale werkplaats, na jaren gewoon proberen mee te komen in het 'bedrijf' heb ik uiteindelijk toe moeten geven aan mijn beperkingen en gezwicht, voor de SW, het was dat of de bijstand....
En dan denk je dat je fijn op een sociale werkplaats zit.... word je behandeld door de leidinggebvende als een zwakzinnige, want, je hebt beperkingen, dus ben je een mongooltje,
En dan moet je weer hard vechten om te bewijzen dat je geen geestelijke beperkingen hebt.....
Ik ben moe, ik ben het moe om niet als een volwaardig mens te worden beschouwd, ik ben moe om als minderwaardig te worden gezien....
En hey, als jij met jouw beperkingen een fijn leven hebt, good for you...
Ik niet.
Nothing travels faster than the speed of light with the possible exception of bad news, which obeys its own special laws.
Laboro te salutante
Als je mijn reactie nog eens leest dan wijs ik op het vertonen van hetzelfde gedrag maar dan door iemand die ook in dat huis geboren is en daar woont (Joden die hier al eeuwen zijn of blond en blauwogige, autochtone bekeerlingen tot de islam). Zij zijn meer vergelijkbaar met je broer of zus, die in hun eigen huis het door jou ongewenste gedrag vertonen, maar waarvan jij niet zomaar kunt zeggen dat ze het niet mogen doen omdat ze te gast zijn in je huis. Dan moet je toch echt gaan beargumenteren waarom niet.
Een Nederturkse familie zou bijvoorbeeld mogen eisen dat een gast, de schoenen uitdoet bij het betreden van hun huis en hoeven daarbij niet te rechtvaardigen waarom niet. Als iemand zou bepalen dat alleen gasten zijn huis binnen zouden mogen als zij poedelnaakt zijn of entreegeld betalen, dan mag hij dat in principe doen (niet als de politie een huiszoekingsbevel heeft voor bijvoorbeeld drugsbezit). Als je dan niet meer wilt binnenkomen kun je gewoon je middelvinger opsteken.
Ik wil jullie er alleen op wijzen dat jullie niet alleen in je huis (Nederland) wonen en dat jullie geen huisregels kunnen opleggen aan anderen die geboren zijn in dat huis of er rechtmatig staan ingeschreven in de Gemeentelijke Basisadministratie. Mogelijk zouden jullie door middel van een huisvergadering, waarbij iedereen mee beslist, wel huisregels kunnen opstellen maar als de meeste bewoners jouw huisregels niet willen, dan kun je hoog en laag springen dat die medebewoners 'gasten' zijn die zich aan jouw wil moeten schikken, maar je krijgt niets gedaan.
Ik neem aan dat jij het wel begrijpt dat ze voor de functie danseres geen boerka accepteren
Als jij bewust je hand uitsteekt als valstrik bij een vrouw in chador of boerka, een imam met een tekke (soort keppel) en lange baard of een rabbijn met keppel en pijpenkrullen, om je dan quasi beledigd te voelen dan ben jij zelf degene die respectloos is en hen in verlegenheid probeert te brengen. Veruit de meeste gelovigen die zo orthodox zijn dat ze geen handen schudden zijn heel goed herkenbaar.
Wanneer het iemand betreft waarvan je het niet had verwacht hoef je je niet gekwetst te voelen als je hand in de lucht blijft hangen en degene tegenover je daarvoor in de plaats buigt of een hand op de borst legt als begroeting en uiting van respect. Waarom zouden trouwens gebruiken die in principe willekeurig zijn ontstaan en waarvan het er eigenlijk niet toe doet welke vorm je gebruikt, saluteren en hielen tegen elkaar, Aziatische buiging of met je neus tegen elkaar wrijven zoals de Inuit dat schijnen te doen, niet mogen veranderen? In Nederland zijn door de eeuwen heen vele, vele gebruiken veranderd.
Het verhaal bestaat dat (dubbelhandig) handen schudden als begroeting in de middeleeuwen is ontstaan om aan te tonen dat er geen verborgen wapens in de handen waren. Het zou daarna verder ontwikkeld zijn tot beleefdheidsvorm bij de adel en later de hogere klassen. Dat verklaart misschien dat het zo belangrijk is bij hooggeplaatsten, ambtenaren, zakenrelaties en sollicitatiegesprekken om respect te uiten door handen te schudden en dat je je oma voor wie je minstens net zo veel respect hebt, begroet met een kus.
Ik heb trouwens nog in geen enkele reactie gelezen wat volgens hen de oorsprong en achterliggende gedachte is van het handen schudden ter begroeting. Wat denken de anderen hiervan?
Dat het je niet interesseert wanneer je discrimineert is verontrustend maar helaas een tendens van de verhardende maatschappij. Ik heb medelijden met mensen die zo kortzichtig zijn.
Nothing travels faster than the speed of light with the possible exception of bad news, which obeys its own special laws.
Laboro te salutante
Verder ben je een lul, maar hier heb je gewoon een punt.
Nothing travels faster than the speed of light with the possible exception of bad news, which obeys its own special laws.
Laboro te salutante
Waar het om gaat is dat mensen die naar een andere streek verhuizen, dat die mensen zich aanpassen aan de gewoontes van de lokale streek
Als ik naar een ander land, bijvoorbeeld Turkije, zou willen emigreren, dan zou ik op zijn minst van te voren proberen in te lezen in de wetten en gebruiken van de plek waar ik naar toe wil, daarnaast voel ik me bij mezelf al nota bene verplicht om ten minste de Turkse taal te leren en zou ik m'n best doen om de sociale omgangregels me z.s.m. eigen te maken.
Wanneer 1 of meer van de lokale omgangregels tegen mijn eigen principes, al dan niet van religieuze aard, indruisen, dan beschouw ik het niet anders dan dat er voor mij weinig anders op zit om me a) of toch aan te pasen, of b) de gevolgen ervan te moeten ervaren en me daarbij neer te leggen.
Wie ben ik om mijn sociale gebruiken te gaan opdringen en te verwachten dat een Turkije zich aan mij zou aanpassen?
Het gaat me niet eens om het geloof, wat kan mij geloof nou boeien, als er een God bestaat is het een klootzak.
Religie is een beperking, een geestesziekte, en gehandicapten dienen net as ieder ander behandeld te worden...
Nothing travels faster than the speed of light with the possible exception of bad news, which obeys its own special laws.
Laboro te salutante
Rol jezelf maar in je medelijden, van mij hoef je er geen te verwachten
Medelijden heb ik niets aan.
Ach, kijk hem eens zielig zijn
Das alleen leuk als vrouwen met grote borsten dat doen en je knuffelen.
Nothing travels faster than the speed of light with the possible exception of bad news, which obeys its own special laws.
Laboro te salutante
Nergens in je reactie had je het over het verhuizen naar een ander land of streek of over immigranten die zich hier in Nederland gevestigd hebben vanuit Turkije of waar dan ook. Misschien had je het in je gedachten toen je het schreef maar dat kan ik natuurlijk niet weten. Als je iets niet zegt kan ik er ook niet op reageren.
Nu je het specifiek over immigranten hebt in je nieuwe reactie, kan ik er op reageren en je zeggen dat je blijkbaar denk dat die door religie geïnspireerde overtuiging van niet-handenschudden alleen voorkomt bij immigranten. Er zijn al decennialang autochtone Nederlanders die zich tot de islam bekeren en dan vaak meteen tot een strenge stroming van de islam waarin handen niet worden geschud en er zijn ook al eeuwenlang rabbijnen in Nederland die geen handen schudden. Voor de discussie over handen schudden is het dus niet relevant dat er misschien meer immigranten(kinderen) zijn dan autochtonen die geen handen willen schudden. Volgens artikel 1 van de grondwet mag je het niet wel toelaten bij joden en verbieden bij allochtonen. De discussie moet dus eerlijk gevoerd worden zonder immigranten erbij te betrekken want het is niet enkel voorbehouden aan immigranten.
Stel dat ik geloof in god als dat hij het concept van goedheid zelf is en mijn god mij opdracht heeft gegeven om zo veel mogelijk goede daden wil verrichten en het leed in de wereld te verzachten en geweldloos te bestrijden dat het leed verricht wordt. Waarom zou je het dan willen verbieden?
Los daarvan klopt je vergelijking niet. Volgens je vergelijking zou jij, wanneer je wordt overvallen door een Marokkaantje, de hele mensheid haten. Maar jij zou alleen Marokkaantjes haten, omdat er 1 je wat heeft aangedaan.
Jij hebt het zelf totaal niet begrepen. Jij zegt: aanpassen aan cultuur, normen en waarden van anderen waarbij je op bezoek bent, of dat nu een land is (immigranten dus) of de buurman (hij is immers de heer des huizes).
Alleen je houdt met een heleboel dingen geen rekening. De titel van de poll suggereert helemaal, maar dan ook helemaal niets. Ook de twee opties suggereren niets. Je kan beide opties kiezen en daar elk reden voor geven wat je wilt. Hygiëne, religie of dat het een middeleeuws gebruik is ((laten zien dat je geen wapens verborgen houdt).
Om op je bewering in te gaan dat er geen discussie mogelijk zou zijn omdat je je als gast gewoon aan de cultuur, normen en waarden van de gastheer moet houden of moet vertrekken. Wat nou als een autochtoon (pure blonde Nederlander) die zich heeft bekeerd tot de islam geen handen wilt schudden of dat chassidische jood het niet wilt waarvan de familie al 4 eeuwen in Nederland is? Zijn het dan immigranten die zich moeten aanpassen aan hun gastland? Zou je het dan hen wel moeten toestaan en moslim-immigranten niet? Overtreed je dan niet artikel 1 van de grondwet?
De discussie is dus wel mogelijk want je bent met mij in discussie.
Ze verplichten je enkel goede daden te verrichten onder medegelovigen, alle ander kunnen dood vallen.
En daarom moet religie verboden worden.
Ik hoef niet kje ellenlange verhalen te leen om te weten wat de islam inhoud, het is namelijk hetzelfde als het christendom en het Judaïsme.
Ik durf zelfs te beweren dat ik meer van de islam weet dan menig moslim.
Want als ik een moslima vraag waar in de koran staat dat een chador/burka/niqab verpicht is, dan weten ze geen soera te nioemen.
Kan ook niet, want de islam verplicht het ook niet.
Wat de iislam wel verplicht is dat moslims homo's doden, net als het Christedom en het Judaïsme.
Grappige is wel dat als je een homo meeneemt en ze een steen geeft en vraagt om de homo te doden ze allemaal met een excuus komen.
Gelovigen, ik kots er op.
Nothing travels faster than the speed of light with the possible exception of bad news, which obeys its own special laws.
Laboro te salutante
De vraag in de poll ging toch over of je het wel of niet moet verplichten. Redenen om het niet te doen zouden dan kunnen zijn dat het niet hygiënisch is. Je zou als argument kunnen aanvoeren dat het een achterhaald middeleeuws gebruik is dat haar oorsprong heeft in het aan de koning of adel laten zien dat je geen wapens verborgen houdt in je handen. Dat het daarna werd gebruikt als teken van respect voor de adel en verder gezakt is naar respect voor hooggeplaatsten, directeuren, potentiële werkgevers en uiteindelijk bij alle nieuwe mensen die je leert kennen en soms zelfs mensen die je al kent. Dat het dus aanvankelijk dus een beetje vergelijkbaar was met hoe honden omrollen en hun kwetsbare buik laten zien bij dominantere mannetjes.
Waarom zou zo'n historisch gebruik of traditie niet mogen veranderen net zoals zoveel oude gebruiken wel zijn veranderd? Waarvan de meeste mensen niet eens weten dat het ooit bestond? Nederlanders worden hysterisch en soms gewelddadig als je aan gebruiken en tradities tornt.
'Nederland was een van de laatste landen die een eind maakte aan heksenverbrandingen, aan de slavernij, aan elektrotherapie voor homoseksuelen en aan kwelspelen als katknuppelen - zaken die in hun tijd werden gezien als diepgewortelde tradities. Ook het uit elkaar trekken van levende palingen die aan een touw boven de grachten bungelden werd lang gezien als onschuldig volksvermaak. Toen het palingtrekken in 1886 werd verboden, kwamen de Amsterdammers in opstand. Bij het beroemde Palingoproer vielen 25 doden'
Ik begrijp dat je graag wilt dat het alleen gaat om die verschrikkelijke islam en dat je alle anderen niet wilt horen omdat dat alleen maar de aandacht afleidt van je haat tegen de islam.
Een nog veel grotere lul is iemand die alle godsdiensten wilt verbieden zonder te kunnen rechtvaardigen waarom. Als je specifieke elementen uit godsdiensten wil verbieden omdat ze schadelijk zijn dan is dat goed mogelijk om het te bepleiten binnen ons rechtssysteem en wordt dat in de meeste gevallen reeds gedaan en in sommige gevallen helaas ook weer niet (onverdoofd slachten bijvoorbeeld). Als je alle godsdiensten ter wereld wil afschaffen moet je dus stuk voor stuk bij al die godsdiensten en verschillende stromingen daarvan aantonen waarom die religies verboden moeten worden. Als je dat niet kan rechtvaardigen ben je een kwaadaardige bullebak die culturele genocide wilt plegen. Religie is namelijk cultuur. Je wilt de identiteit van miljarden mensen vernietigen.
Hoe stel je voor om godsdienst te verbieden als mensen het niet willen? Gevangenisstraffen voor wie stiekem toch gelooft? De ouders in de gevangenissen stoppen en hen hun kinderen afpakken om ze in tehuizen op te voeden als niet-moslims en niet-joden? Dat zou binnen de definitie van genocide van de VN vallen.
De VN definieert in artikel 2 genocide als:
een van de volgende handelingen, gepleegd met de bedoeling om een nationale, etnische, godsdienstige groep, dan wel een groep, behorende tot een bepaald ras, geheel of gedeeltelijk als zodanig te vernietigen: 'het doden van leden van de groep; het toebrengen van ernstig lichamelijk of geestelijk letsel aan leden van de groep; het opzettelijk aan de groep opleggen van levensvoorwaarden die gericht zijn op haar gehele of gedeeltelijke lichamelijke vernietiging; het nemen van maatregelen, bedoeld om geboorten binnen de groep te voorkomen en het gewelddadig overbrengen van kinderen van de groep naar een andere groep
Dat van het doden van homo's komt uit de Hadith. Jij weet heel weinig van de islam en waarschijnlijk nog veel minder van andere geloven zoals bijvoorbeeld het jainisme, boeddhisme en andere religies die ik misschien ook niet ken. Jij wilt alle godsdiensten en alle stromingen binnen die godsdiensten verbieden zonder ze zelfs maar te kennen. Je bent een Bullebak en ik ben blij dat je niets in de melk te brokkelen hebt want je zou een verschrikkelijke tiran zijn.
Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd op FOK.nl. Als je nog geen account hebt kun je gratis een FOK!account aanmaken