Opnieuw honderden gevaarlijke fatbikes in beslag genomen
De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) heeft onlangs honderden fatbikes in beslag genomen bij de scooterwinkelketen La Souris. Het gaat om de twee populairste modellen: de OUXI en de QMWheelz. La Souris, dat met 21 filialen door heel Nederland een van de grootste verkopers van fatbikes is, verkoopt deze modellen onder zowel eigen merknaam als die van Chinese fabrikanten. De fatbikes zouden echter niet voldoen aan de wettelijke normen vanwege te krachtige elektromotoren, zo blijkt uit onderzoek van het programma BOOS.
De inbeslagname is onderdeel van een bredere aanpak door de ILT. Enkele weken geleden werden al 3500 fatbikes van verschillende leveranciers uit de handel gehaald om dezelfde reden. De Nederlandse wet stelt dat een e-bike of fatbike niet sneller dan 25 kilometer per uur mag rijden; als dat wel het geval is, wordt het voertuig beschouwd als een ongekeurde bromfiets. Dit betekent dat deze fatbikes niet de weg op mogen, ook niet door volwassenen met een rijbewijs. La Souris heeft de verkoop van de betreffende modellen tijdelijk stopgezet en zegt bezig te zijn met updates om aan de regelgeving te voldoen.
Het probleem lijkt echter dieper te zitten. De motoren in de OUXI en QMWheelz zijn eenvoudig op te voeren via de boordcomputer, zonder dat daar extra apparatuur voor nodig is. La Souris claimt dat de nieuwe versies van de fatbikes wel volledig aan de Nederlandse wetgeving voldoen, maar geeft ook toe dat er fatbikes in omloop zijn waarbij de beveiliging tegen opvoering is omzeild. Hoewel het bedrijf beterschap belooft, blijft de ILT streng: de wettelijke norm is niet alleen gebaseerd op wat de boordcomputer aangeeft, maar ook op het maximale motorvermogen.
De situatie rondom La Souris is niet nieuw. Eerder kwam de keten in opspraak vanwege klachten van klanten en werd het onderwerp van een aflevering van BOOS. Ondanks eerdere beloftes van La Souris om hun fatbikes technisch niet meer opvoerbaar te maken, blijkt uit deze recente ontwikkelingen dat de problemen rondom de fatbikes nog steeds niet zijn opgelost.