NS wil proef met elektrische OV-fiets
NS is van plan om een proef te starten voor de verhuur van elektrische OV-fietsen: de OV-ebike. Op vier stations wil NS een jaar lang dertig OV-ebikes beschikbaar stellen. Van reizigers komt regelmatig de vraag naar elektrische OV-fietsen. Met deze proef wil NS onderzoeken of de OV-ebike in de smaak valt en of de OV-ebike een waardevolle toevoeging is op het huidige aanbod van OV-fiets. De proef start naar verwachting in de zomer van 2022.
“Op dit moment komt bijna de helft van onze reizigers met de fiets naar het station. Veel reizigers pakken na de treinreis een OV-fiets om het laatste stukje van hun reis af te leggen. Met de OV-ebike willen we het ook voor reizigers die vanaf het station iets verder moeten reizen nog aantrekkelijker en makkelijker maken om voor het laatste gedeelte van de reis de fiets te pakken”, vertelt Marise Bezema, verantwoordelijk voor de OV-fiets bij NS.
NS heeft de proef voorgelegd aan consumentenorganisaties, ProRail en gemeenten. De reacties zijn op het plan van NS om een proef met een OV e-bike te houden zijn positief. De stations waar de proef met de OV-ebikes komt, maakt NS binnenkort bekend.
Het leven van Jyske (en meer) is hier te lezen ---> https://frontpage.fok.nl/author/389368 Elke woensdag een nieuw verhaal!
Andere oplossing zou die kunnen zijn die je al bij een aantal fietsen ziet waar de combinatie van accu/frame moet worden aangemeld bij de fabrikant. Tot die tijd weigert het e-gedeelte van de fiets elke vorm van dienst.
Of men wacht, net zoals destijds bij de Segway tot het vervoermiddel in kwestie totaal niet meer relevant is en legaliseert het dán.
Voor zover ik weet staat de overheid alleen verzekerde steps toe, wat niet te verzekeren is aangezien er absurde eisen zijn en fabrikanten gewoon geen zin hebben om de steps hier speciaal voor Nederland op aan te passen.
Tevens baseert de overheid zich al tijden op foutieve of outdated informatie (dat er nog zo op TNO vertrouwd wordt is uberhaupt absurd), zie bijvoorneeld ook: https://legaalrijden.nl/b(...)r-mobiliteitsbeleid/
Oftewel het zou misschien kunnen dat er goedgekeurde steps op de weg mogen, maar goedgekeurde steps bestaan niet...
Met het nieuwe kader verandert er dus eigenlijk helemaal niets.
Werd laatst nog met gemak door zo'n ding ingehaald terwijl ik met zo'n 27km/h aan het fietsen was. Het ding reed minstens 40 op 2 piepkleine bandjes en met iemand er los op, hoe ga je met zo'n ding een noodstop kunnen maken met die snelheid ?
And it is impossible to live wisely and well and justly without living a pleasant life.
Het duurt in Nederland altijd een eeuwigheid voor een nieuw type voertuig een echte verkeersstatus kan krijgen. Niet iets nieuws, toen na WO2 de Solex in de handel kwam moest je er een motorrijbewijs voor hebben omdat het een tweewielig motorvoertuig was.
Na een hoop heisa werd de term 'rijwiel met hulpmotor' uitgedacht zodat dat rijbewijs niet meer nodig was. Het efffect was dat decennia daarna elke bromfiets in Nederland met pedalen aan te drijven moest zijn, ofwel je moest ermee kunnen fietsen. Bij de meeste bromfietsen was dat best een operatie.
toen de snor- en bromscooters inkwamen verviel die plicht dat je ermee moest kunnen fietsen
Al die tijd had je in Duitsland al snorfietsen, bromfietsen, bromfietsen zonder pedalen en lichte motorfietsen met bijbehorende rijbewijzen, allemaal vanaf 16 jaar te berijden.
Ik zou dus een paar slagen om de arm houden voor wat betreft het toelaten van die stepjes.
Kreidler heeft karts gemaakt, die mogen hier niet op kenteken. Die worden naar duitsland gebracht, gekeurd, terug naar nederland en hier overgeschreven. Daarna kenteken aanvragen, er op schroeven en je kunt er mee rijden.
Ik heb die dingen overigens nog nooit gebruikt. OV fiets ook niet trouwens.
And it is impossible to live wisely and well and justly without living a pleasant life.
Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd op FOK.nl. Als je nog geen account hebt kun je gratis een FOK!account aanmaken