F1: Uitslag Grand Prix van Groot-Brittannië
Lewis Hamilton heeft de Formule 1 Grand Prix van Groot-Brittannië op zijn naam geschreven. De Brit tikte in de eerste ronde titelrivaal Max Verstappen uit de race en profiteerde hier optimaal van. Charles Leclerc bekroonde een goede dag voor Ferrari met een tweede plek, voor Valtteri Bottas.
Verstappen begon op Silverstone vanaf poleposition, maar het was Hamilton die iets beter weg was. De beide kemphanen vochten in de eerste ronde een stevig gevecht uit, waarbij Verstappen in eerste instantie voor lag. Op het eerste rechte stuk zette Hamilton de Mercedes er naast, maar Verstappen remde dieper in en bleef zodoende voor. Richting Copse Corner deed Hamilton een derde poging om Verstappen te passeren en kwam gedeeltelijk naast de bolide van de Nederlander uit, waarbij Hamilton de binnenkant van de bocht niet haalde. De Brit raakte Verstappen die hierdoor hard de baan uitvloog en de hard bandenstapels raakte. Na de enorme klapper moest Verstappen naar het medisch centrum voor checks, zijn auto was volledig afgeschreven.
Een rode vlag volgde waarbij Charles Leclerc bij de herstart vanaf de eerste plek vertrok. De Monegask behield de leiding voor Hamilton, Norris en Bottas. Sebastian Vettel spinde in het achterveld en kon achteraan aansluiten. Sergio Perez moest achteraan starten, maar lag na enkele ronden al op plek dertien en zette de opmars naar voren in.
Ondertussen kreeg Hamilton te horen dat hij voor de aanrijding met Verstappen tien seconden straf heeft gekregen. Deze moest hij bij zijn eerste stop inlossen. Voor hem reed na zeventien ronden nog altijd Leclerc die wel motorische problemen met zijn Ferrari kende. Toch liep de Monegask langzaam maar zeker uit op Hamilton.
Na 27 ronden kwam Hamilton binnen voor zijn stop en straf. De Brit viel terug tot plek vijf achter Norris die op zijn beurt door een slechte stop Bottas aan zich voorbij zag gaan. Hierdoor lagen de Ferrari's op de eerste twee plekken tot Carlos Sainz binnen werd gehaald. De band linksvoor ging er niet goed op, waardoor de Spanjaard tien kostbare seconden inleverde. Leclerc volgde snel daarna, maar die stop verliep vlekkeloos, waardoor de Monegask leidde voor Bottas, Norris en Hamilton.
Leclerc had een ruime voorsprong op Bottas en Hamilton, maar laatstgenoemde wist het tempo op te voeren en Bottas liet hem na een teamorder voorbij. Het gat met Leclerc zag zijn voorsprong langzaam maar zeker verdwijnen en twee ronden voor het einde plaatste Hamilton zijn aanval. Dit gebeurde opnieuw bij Copse en hij liet Leclerc er wederom zeer weinig ruimte. De Monegask ging te wijd, waardoor Hamilton de eerste plek overnam en na 52 ronden zegevierde, voor Leclerc en Bottas. Norris eindigde als vierde, voor Daniel Ricciardo, Sainz, Fernando Alonso, Lance Stroll, Esteban Ocon en Yuki Tsunoda.
En Perez fastst lap was vooral damage control.. constructeurs kampioenschap wordt ook beter betaald dan rijderskamioenschap
Plus had ook niks uitgemaakt want Max moest naar het ziekenhuis voor controle.
Gelukkig dat Red Bull nog in beroep kan tegen de straf.
Is het voor Hamilton die beschuldigd wordt van bewust aanrijden niet ook levensgevaarlijk? Zeker op zulke snelheden?
Maar Lewis moet het wel gewoon durven toegeven dat hij een vergissing beging.
Poetin, ga weg. Alsjeblieft.
Edit: dacht dat 10 punten de grens was, maar het is 12.
[ Bericht gewijzigd door RetepV op zondag 18 juli 2021 @ 20:52 ]
Maar het gebeurt maar heel zelden dat racers inderdaad 12 strafpunten halen in 1 jaar tijd en er is nog nooitiemand voor gestrafd.
Zou in sommige gevallen ook nergens op slaan, Tsunoda kreeg bijv, ook 2 punten straf omdat hij iets te ver over de lijn ging toen hij de pitstraat in reed.. er liep niemand gevaar.. slechts 5cm te wijd ofzo.
Maar zo'n ongeval als Hamilton veroorzaakte ook 2 punten straf terwijl het véél gevaarlijker was.
Als ze met twee auto's zo hard daar eraf vliegen, dan kunnen er heel goed doden vallen. Het circuit is in principe veilig omdat er alleen zachte obstakels zijn. Maar men vergeet dat de auto's zelf ook harde obstakels zijn.
Als je met twee auto's tegelijk crasht, crasht er eentje jn de zachte bandenstapel. Maar de ander crasht dan in een stilstaande auto.
Prost - Senna in Suzuka is ook zo'n geval dat iedereen kent, maar de tientallen andere blijkbaar niet...
F1 is een supersnelle sport, beslissen doe je in een fractie van een seconde.
Eigenlijk is dat zelf niet beslissen, je doet het gewoon op instinct. (Anders ben je gewoon te laat.)
Hamilton dacht dat hij er naast zat (scheelde hooguit 1m, dus naar mijn mening heeft hij daar gelijk), maar hij ging de bocht nooit halen op de beperkte ruimte die Max hem wou geven.
Er waren meerdere opties:
- Max neemt de bocht iets ruimer en ze komen beide samen de bocht door.
- Max gaat van het gas en Hamilton komt eerst uit de bocht.
- Hamilton gaat van het gas en Max komt eerst uit de bocht.
- Beide doen hun zin en ... Hamilton komt uit de bocht en Max in de banden.
We hebben gezien dat het de 4de optie is geworden.
Naar mijn mening was het onvoorzichtig van beide en was de eerste optie de correcte.
Je kan zeggen wat je wilt, maar dit was slecht verdedigt van Max, Hamilton had daar nooit op die plaats mogen rijden. Max had de deur moeten dicht doen zoals ze zeggen.
Daarom is dit voor mij ook een race ongeval. Het komt tientallen keer voor per seizoen en niemand kraait er naar. Deze keer wel omdat ze nr 1 en 2 staan in de stand.
[ Bericht gewijzigd door DaBeetle op zondag 18 juli 2021 @ 21:32 ]
Poetin, ga weg. Alsjeblieft.
HAM staat onder druk, heel veel druk. Dat moest er duidelijk even uit....sukkel.
"Floris is gewoon de Djeez van politieke halve waarheden en desinformatie" - Mensen_doe_rustig
Zo hypocriet is men wel op Fok!
foto
Op 16-04-2007 22:29 schreef Noodly het volgende:
ik wilde even zeggen dat ik die nickname altijd zo leuk vind :@ _O_
Max, kill em maar in volgende wedstrijden! kijken wie het laatst lacht!
foto
Kijk er eens naar zou ik zeggen:
Voor de bocht zit Ricciardo nog niet voorbij Bottas.
Dus volgens velen van jullie had Bottas gewoon moeten insturen... waarna hij in de banden had gegangen zoals Max.
Dus opnieuw, Hamilton was zeker weten wat te optimistisch, maar als beide niets willen toegeven is de kans groot dat 1 of beide het onderspit delven (zoals we gezien hebben).
In bovenstaande filmpje is duidelijk zichtbaar dat Bottas ruim plaats geeft aan Ricciardo.
Had Max 1 misschien 2m extra gegeven, dan was er helemaal niets gebeurd.
Op het moment dat Max begon in te sturen wist je gewoon dat het fout ging aflopen en dat wist hij zelf ook.
1 is geen bocht waar je zonder remmen door gaat met 180mp/h
2 Bottas ziet Ricciardo al met overspeed aankomen waardoor hij ruimte kan laten/laat
Bij de actie van Hamilton zie je gewoon dat hij off line zit, op het vuil en daardoor never die bocht met die snelheid kan halen.
Ergo: Hamilton had gewoon van zn gas gemoeten daar Verstappen de racelijn had.
Doet toch eens normaal man, Max zit trouwens op de race line dus waarom zou hij dat MOETEN dan? en er was aan de binnenkant ruimte genoeg voor Hamilton hij vertikte het gewoon om z'n verlies te pakken, op het vuil, missen van de apex en met onderstuur is hij een torpedo. Simpel gezegd had hij moeten liften want het was zijn bocht niet eens! Maar zal je zeggen waarom hij in de eerste lap voorbij wilde, omdat hij heel goed weet dat Max na dan uitzicht verdwijnt...later flikte hij het weer bij Leclerc.
Het is een Narcistisch mannetje..Eigenlijk is de FIA schuld hadden hem moeten diskwalificeren. Hadden dan 140k gekke Engelsen op hun dak gehad! 10 sec straf, slaat helemaal nergens op! Begrijp je ook dat diegene met een penalty,officieel erkent wordt als de veroorzaker? Waarom probeer je het recht te breien wat krom is?
Zandvoort en Francorchamps worden geen feestje voor lewis en terecht!
[ Bericht gewijzigd door hanns op maandag 19 juli 2021 @ 10:11 ]
2 prof F1 rijders (daar ga ik dan toch van uit)
- beide weten ze wat kan en wat niet
- beide kennen het circuit als hun broekzak
- 1 van de 2 doet een optimistische inhaalpoging
Is Hamilton fout? Uiteraard
Had Max iets kunnen doen? Zeer zeker!
Zoals ik al vele keren eerder schreef: Max wist perfect dat hij er af ging gaan en als hij dat niet wist, dan is hij misschien toch niet zo professioneel als ik dacht.
Als Hamilton op dat punt vol in de remmen was gegaan, dan ging hij rechtdoor gegaan zijn en zou Max er nog steeds tegen gereden hebben.
Mijn punt is dat Max moet leren rekening houden met andere rijders die fouten maken.
Hij is misschien wel in zijn recht, maar hij heeft geen punten mee naar huis genomen.
Had hij gereageerd (wat wel degelijk kon), dan had Hamilton hem misschien ingehaald.
En dan?
Dan was hij 2de geworden (ook veel punten) of had hij Hamilton later terug kunnen inhalen en de race winnen.
Als je er bij elke mislukte inhaalpoging afgaat, ga je geen WK worden en dat zou jammer zijn.
De F1 is toe aan een nieuwe WK.
Iedereen is blijkbaar Stroll z'n beginperiode al vergeten? Of Grosjean?
Grosjean is voor geen enkele kamikaze actie gediskwalificeerd.
Dat is racen.
Anders moet je maar rally gaan rijden, daar moet je geen rekening houden met anderen.
Met andere woorden, kijk niet meer naar dit gedoe, of hou op met zeiken.
Wat moet Max leren? Wat had hij dan KUNNEN doen? Vertel dan! Remmen? een meter naar links zodat hij de baan uit vliegt met deze snelheid! 2 meter naar links dan? Zodat hij zeker de bocht uitvliegt en misschien wel over de kop slaat..
Praat toch geen onzin, Max had niks kunnen en hoeven te doen, simpelweg Lewis had die optie wel!
[ Bericht gewijzigd door hanns op maandag 19 juli 2021 @ 11:04 ]
Het is simpel te zien waar het mis ging. Max duikt de bocht vol in, maar liet genoeg ruimte over voor Hamilton. Hamilton was nog 1.5 meter van de apex af, dan zijn wagenbreedte: dat is hoeveel ruimte Max voor hem open hield. Zeker 3.5 meter.
Hamilton probeerde simpelweg Max z'n bocht te verzieken door zijn ruimte af te knijpen. Natuurlijk wilde hij Max er niet af rijden, ook al omdat hij zelf ook het risico nam dat hij er af zou gaan. Maar door Hamilton's gevaarlijke actie gebeurde het dus wel. Dus fout van Hamilton. En een ernstige fout, want er hadden doden bij kunnen vallen op die snelheid. Op die plek, met die snelheden, is het gevaarlijk om zulke spelletjes te spelen.
Ik vind dat Hamilton niet zwaar genoeg is gestraft. Dit was een duidelijke zelfoverschatting waar 2 mensen bij hadden kunnen omkomen. Hamilton rijdt al 14 jaar mee. Dat een senior dit soort risico's neemt verwacht je niet. Er waren nog genoeg kansen om er omheen te komen, het was onnodig. Hij had een drive-through moeten krijgen.
Kijk er ook eens anders naar:
Verstappen heeft nul strafpunten op zijn licentie, op dit moment, Hamilton 4. Verstappen is de junior (na, ok de medior), Hamilton is een senior. De medior rijdt net zo hard als de senior, maar de senior maakt regelmatig fouten. Iemand moet aan die senior duidelijk maken dat hij niet op deze manier moet gaan proberen te winnen, voordat hij iemand dood rijdt.
Persoonlijk denk ik dat de senior inmiddels een beetje te veel op zijn lauweren heeft gerust omdat hij te vaak het kampioenschap in de schoot geworpen gekregen heeft, en dat hij eigenlijk helemaal niet zo goed zijn hoofd erbij kan houden. Zo gauw er werkelijk gevochten moet gaan worden, valt de senior telkens weer door de mand. Al vanaf het begin van zijn carrière eigenlijk. Hij maakt grote inschattingsfouten, en we kunnen wel concluderen dat hij zo vaak kampioen is geworden omdat hij een snelle auto had, en niet omdat hij de kwaliteiten van een racecoureur heeft. De senior is een veredelde testrijder en geen coureur.
Hamilton moet goed in de gaten gehouden worden. Want als er gevochten moet worden, dan maakt hij heel vaak inschattingsfouten, en die kunnen iemand het leven kosten, onder andere zijn eigen.
De vraag is dus welke het is:
* Miste Hamilton expres de apex om Verstappen af te knijpen? Om een track-limit waarschuwing voor Verstappen af te dwingen bij het uitkomen van de bocht?
* Miste Hamilton de apex door een inschattingsfout omdat hij op het vuil reed en niet meer kon remmen omdat hij dan door onderstuur weg zou glijden en beide er dan samen af geklapt waren?
Hamilton had één of twee bochten eerder ook al Verstappen's lijn zo verpest dat hij buiten de track terecht moest om een crash te voorkomen.
Daarnaast heeft hij in de rest van de race die apex wel elke keer weer exact geraakt.
Ten derde deed Hamilton bij Leclerc nog eens hetzelfde, maar raakte de apex nu wel precies. Waarmee hij bewijst dat het missen van de apex bij Verstappen expres was, of een grote fout was.
Hamilton heeft er niets over gezegd. Maar als je de foto kijkt van net voor jouw foto, dan zie je dat hij Verstappen z'n lijn expres probeert te verkloten. Want hij had hier al moeten insturen om de apex te kunnen bereiken. Verstappen stuurt al in om de bocht te kunnen halen, Hamilton moet nog beginnen met sturen.
foto
Hamilton wilde natuurlijk geen crash. Maar hij nam wel een onnodig risico en heeft daarmee mensen in werkelijk gevaar gebracht.
Het gaat er om of Hamilton een overrated kampioen is die alleen maar wint omdat hij de snelste auto heeft, of dat hij een kamikaze is die kampioen is omdat iedereen bang van hem is en uit zijn buurt blijft.
Ik denk beide. Hamilton maakte vroeger genoeg onnodige gevaarlijke acties. We denken allemaal dat Hamilton geleerd heeft in die jaren, en dat hij zulke acties niet meer maakt. Maar nu hij iemand heeft die met hem kan strijden, zien we de 'oude' Hamilton weer terug.
Conclusie: Hamilton is een overrated kampioen die alleen maar kampioen is geworden omdat er de afgelopen jaren nooit iemand in zijn buurt was waar hij tegenaan kon rijden.
Ik kan me nog goed herinneren hoe moeilijk Hamilton het altijd al had om andere auto's in te halen. Pas toen DRS er kwam, begon hij 'beter' te worden bij het inhalen. Maar simpelweg omdat de coureurs uit zichzelf al opzij gaan als ze iemand met DRS aan zien komen vliegen, omdat er toch niks te doen is tegen dat snelheidsverschil.
Als DRS afgeschaft wordt, zou Hamilton nergens meer zijn. Hij zou niemand meer voorbij komen.
Dat is het grote verschil tussen jouw voorbeeld en wat er gebeurd is.
Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd op FOK.nl. Als je nog geen account hebt kun je gratis een FOK!account aanmaken