F1: Uitslag Grand Prix van Groot-Brittannië
Lewis Hamilton heeft de Formule 1 Grand Prix van Groot-Brittannië op zijn naam geschreven. De Brit tikte in de eerste ronde titelrivaal Max Verstappen uit de race en profiteerde hier optimaal van. Charles Leclerc bekroonde een goede dag voor Ferrari met een tweede plek, voor Valtteri Bottas.
Verstappen begon op Silverstone vanaf poleposition, maar het was Hamilton die iets beter weg was. De beide kemphanen vochten in de eerste ronde een stevig gevecht uit, waarbij Verstappen in eerste instantie voor lag. Op het eerste rechte stuk zette Hamilton de Mercedes er naast, maar Verstappen remde dieper in en bleef zodoende voor. Richting Copse Corner deed Hamilton een derde poging om Verstappen te passeren en kwam gedeeltelijk naast de bolide van de Nederlander uit, waarbij Hamilton de binnenkant van de bocht niet haalde. De Brit raakte Verstappen die hierdoor hard de baan uitvloog en de hard bandenstapels raakte. Na de enorme klapper moest Verstappen naar het medisch centrum voor checks, zijn auto was volledig afgeschreven.
Een rode vlag volgde waarbij Charles Leclerc bij de herstart vanaf de eerste plek vertrok. De Monegask behield de leiding voor Hamilton, Norris en Bottas. Sebastian Vettel spinde in het achterveld en kon achteraan aansluiten. Sergio Perez moest achteraan starten, maar lag na enkele ronden al op plek dertien en zette de opmars naar voren in.
Ondertussen kreeg Hamilton te horen dat hij voor de aanrijding met Verstappen tien seconden straf heeft gekregen. Deze moest hij bij zijn eerste stop inlossen. Voor hem reed na zeventien ronden nog altijd Leclerc die wel motorische problemen met zijn Ferrari kende. Toch liep de Monegask langzaam maar zeker uit op Hamilton.
Na 27 ronden kwam Hamilton binnen voor zijn stop en straf. De Brit viel terug tot plek vijf achter Norris die op zijn beurt door een slechte stop Bottas aan zich voorbij zag gaan. Hierdoor lagen de Ferrari's op de eerste twee plekken tot Carlos Sainz binnen werd gehaald. De band linksvoor ging er niet goed op, waardoor de Spanjaard tien kostbare seconden inleverde. Leclerc volgde snel daarna, maar die stop verliep vlekkeloos, waardoor de Monegask leidde voor Bottas, Norris en Hamilton.
Leclerc had een ruime voorsprong op Bottas en Hamilton, maar laatstgenoemde wist het tempo op te voeren en Bottas liet hem na een teamorder voorbij. Het gat met Leclerc zag zijn voorsprong langzaam maar zeker verdwijnen en twee ronden voor het einde plaatste Hamilton zijn aanval. Dit gebeurde opnieuw bij Copse en hij liet Leclerc er wederom zeer weinig ruimte. De Monegask ging te wijd, waardoor Hamilton de eerste plek overnam en na 52 ronden zegevierde, voor Leclerc en Bottas. Norris eindigde als vierde, voor Daniel Ricciardo, Sainz, Fernando Alonso, Lance Stroll, Esteban Ocon en Yuki Tsunoda.
Maar het was meer het gedrag van Hamilton en Mercedes na de crash. Vooral die team orders, ik vind dat toch wel het TOPPUNT van onsportiviteit. Als Bottas een dikke vinger had gegeven dan was hij een positie hoger geeindigd EN had Hamilton niet gewonnen.
Dus, Hamilton wint doordat hij eerst z'n voornaamste concurrent eraf kegelt en vervolgens z'n teammaat naait. En dat gaat ie vervolgens uitgebreid lopen vieren. Ik weet niet hoor, maar zo iemand zou ik liever niet bij mijn team willen hebben.
Je ziet hier het werkelijke karakter van Mercedes en Hamilton: Zolang het goed gaat is het allemaal schone schijn, maar als het erop aan komt zijn het gewoon een stel ongelooflijke hufters. Mercedes had al eerder zo'n hufter, die heette geloof ik Shumacher. Het zit in de Duitse aard denk ik.
10 sec wat zwaar, maar goed.
Hopelijk alles oke met max.
Ric #5
- Ik ben de reden voor wie voor zijn lijden reden zoekt!
- Those people who tell you not to take chances, they are all missing on what life is about.
En dit is de derde keer nu he.. Albon brazilie, Albon oostenrijk en nu max in engeland. Drie keer door tikje op achterwiel je concurrent eraf tikken.
Dat is wel vrij grof.
Poetin, ga weg. Alsjeblieft.
Hamilton had al op moeten geven in die bocht, je kon daar onmogelijk inhalen, en leek zelfs dat hij niet eens in de bocht stuurde..
Terecht dat hij straf kreeg.. helaas te weinig want hij kon alsnog winnen.
"Floris is gewoon de Djeez van politieke halve waarheden en desinformatie" - Mensen_doe_rustig
Een kereltje wat niet kan hebben dat zijn tijd er een beetje op zit. Narcistische trekjes komen bovendrijven..
[ Bericht gewijzigd door Scorpiuz op zondag 18 juli 2021 @ 19:25 ]
Als Hamilton er naast zou hebben gezeten dan had hij Max ook nooit met z'n voorwiel op Max z'n achterwiel kunnen raken.
Met de snelheid die Lewis had zou hij die bocht alleen gehaald kunnen hebben als er niemand naast 'm zou zittten, hij had namelijk de hele breedte van de baan nodig om te herstellen.
Later in de race deed hij het nog een keer bij Leclerk, precies dezelfde plek en Leclerc zat ook precies op de plek van max.
Maar dar nam Lewis de bocht iets krapper en toen was er wel ruimte om er voorbij te komen.
Het was een domme fout van Hamilton, die wist dat hij het niet zou redden bij Max.
Hij was er inderdaad nog niet voorbij, maar op een andere website poste iemand:
"Verstappen leaves room, so will feel he couldn't have done any more. But he's squeezed Hamilton so tight that if Hamilton doesn't yield (by braking and backing out), then Max has to. Neither did. And when that happens at that corner, a heavy accident is inevitable."
Beide willen winnen en dus moet er iemand verliezen.
Voor anderen die schrijven dat je niet kan inhalen in die bocht: onzin komt om de paar jaar voor.
Lewis bewijst dat hij nu echt op Schumacher gaat lijken, niet allen in de records, maar ook in de arrogante houding om iemand van de baan af te kegelen om maar kampioen te worden. Dit had niets meer te maken met respect voor andere racers.
Als je binnen de top 10 zit blijf je wel in de top 10, als je in de top 3 zit merk je er vaak helemaal niks van.
Ze zouden puntenstraffen moeten geven voor zware ongelukken waarbij er een rode vlag gezwaaid moet worden.
Leclerc op 2, Norris op 4, ik doe weer goede zaken bij de FOK!F1 manager
Die ziet er natuurlijk geen probleem in.. Lewis maakt geen fouten..
Maar ook in de PR gaat ie steeds meer de mist in, heb ik het idee.
Ik bedoel, die aanrijding van vandaag is van alle kanten gefilmd. Hij is al bestraft. En toch probeert hij het nog te doen voorkomen alsof het een soort van gedeelde schuld is.
Hij staat onder druk van Max, hij maakt meer en meer fouten. Daar moeten RBR en Max hun voordeel mee zien te doen. Maar dan liefst wel zonder dat Max van de baan af vliegt.
Poetin, ga weg. Alsjeblieft.
" Disgusting absolutely disgusting interview from Lewis that was. Unreal." En dat klopt het was nogal beschamend om op deze manier je huid te redden..
Veel Engelsen denken daar ook net zo over...
Mensen beginnen wel in te zien dat Lewis het net zoals alle anderen zwaar heeft als hij goede concurrentie is, of dat binnen eigen team is of niet.
Afgelopen week gaf hij nog een interview waarin hij zegt dat hij liever geen ": egoistische" rijder naast zich heeft.
Naast het ego van Lewis past ook niemand, daar is het universum te klein voor..
Opzich wel grappig dat Lewis nu dezelfde fouten maakt als Max toen die nog maar net bij Red Bull zat, en toen had Lewis daar behoorlijk harde woorden over, zei oa. dat Max op die manier voor doden zou zorgen.
Maar hij heeft wel 25 punten en Max 0.. dat is best oneerlijk in de F1.
"Omae wa mou shindeiru."
"All we know is... he's called The Stig!"
Schumi lag mijlenver voor in het kampioenschap en heeeeeeeeel toevallig werd Schumi toen gestraft voor iets onbenulligs en dat was de enige reden dat Hill ueberhaupt nog een kansje had op het WK.
Wat de FIA hier flinkt is een blamage maar wat de FIA in 1994 deed om het kampioenschap wat spannender te maken was echt ziek.
De fout van Hamilton was dat hij rechts ging j halen, en er geen rekening mee had gehouden dat zijn banden nog niet heet waren EN dat hij op het vuil reed.
Om op tijd te stoppen moest hij dus eerder op de rem, en dat deed hij niet.
In feite was het heel gevaarijk van Hamilton om daar op dat moment in te proberen te halen. Maar Hamilton had zichzelf gek zitten maken en daarom nam hij zo'n onverantwoord risico.
Het was niet nodig geweest. Er kwamen nog zo'n 70 rondjes waain hij de kans had om Verstappen in te halen.
Persoonlijk vind ik dat Hamilton twee punten op zijn licentie bij moet krijgen.
"Omae wa mou shindeiru."
"All we know is... he's called The Stig!"
51G laat flinke blauwe plekken achter op en in het lichaam.
En wat als Hamilton dan weer zo enorm graag wil winnen?
Al hoop ik natuurlijk dat Max dan gewoon weer z'n voorsprong weer verder uit gaat breiden.
Maar het is wel van 33 punten voorsprong terug naar maar 8 punten.. erg zonde.
Poetin, ga weg. Alsjeblieft.
"Omae wa mou shindeiru."
"All we know is... he's called The Stig!"
Poetin, ga weg. Alsjeblieft.
Leclerc had dan toch nog wel wat motorproblemen, de motor die er voor een seconde gewoon mee stopt en dan weer vol gas verder gaat. Dat is waarom hij uiteindelijk 2e is geworden, denk ik. Zonder motorhaperingen had Hamilton het niet tot in de DRS afstand gehaald.
Super goed van Leclerc en Ferrari. Dat gaat de goede kant op.
Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd op FOK.nl. Als je nog geen account hebt kun je gratis een FOK!account aanmaken