sport
Mercedessen domineren derde vrije training in Sochi
Mercedes lijkt de topfavoriet voor de Grand Prix Rusland te zijn. In de derde vrije training in Sochi klokte kampioenschapsleider Lewis Hamilton met 1.33,067 waarmee hij sneller was dan teamgenoot Valtteri Bottas. Op zes tienden klokte Sebastian Vettel met de Ferrari de derde tijd. Max Verstappen eindigde op plek vijf.
Voor de training werd duidelijk dat de Toro Rosso's terug zijn gegaan naar een oudere specificatie van de Honda-motor omdat het Japanse merk meer tijd nodig heeft om de krachtbron te optimaliseren. Met de oudere motor eindigden coureurs Pierre Gasly en Brendon Hartley in de middenmoot. Vooraan zette Ferrari eerst de toon, maar in het tweede deel maakte Mercedes korte metten met de tijden van de Italianen.
Uitslag
# | Coureur | Team | Tijd | Ronden |
1 | L. Hamilton | Mercedes | 1:33.067 | 13 |
2 | V. Bottas | Mercedes | 1:33.321 | 16 |
3 | S. Vettel | Ferrari | 1:33.667 | 14 |
4 | K. Räikkönen | Ferrari | 1:33.688 | 11 |
5 | M. Verstappen | Red Bull | 1:33.937 | 11 |
6 | D. Ricciardo | Red Bull | 1:34.394 | 14 |
7 | C. Leclerc | Sauber | 1:34.628 | 15 |
8 | E. Ocon | Force India | 1:34.809 | 16 |
9 | K. Magnussen | Haas | 1:34.820 | 15 |
10 | S. Pérez | Force India | 1:34.916 | 14 |
11 | C. Sainz Jr. | Renault | 1:34.988 | 13 |
12 | P. Gasly | Toro Rosso | 1:35.125 | 21 |
13 | R. Grosjean | Haas | 1:35.185 | 18 |
14 | N. Hulkenberg | Renault | 1:35.213 | 12 |
15 | M. Ericsson | Sauber | 1:35.370 | 16 |
16 | B. Hartley | Toro Rosso | 1:36.033 | 22 |
17 | S. Sirotkin | Williams | 1:36.071 | 16 |
18 | L. Stroll | Williams | 1:36.274 | 20 |
19 | S. Vandoorne | McLaren | 1:36.597 | 14 |
20 | F. Alonso | McLaren | 1:36.992 | 21 |
_____Those who would give up essential Liberty, to purchase a little temporary Safety,_____
____________deserve neither Liberty nor Safety - Benjamin Franklin___________________
_________Erst kommt das Fressen, dann kommt die Moral - Bertolt Brecht______________
De laatste 2-3 jaar is het zo dat Mercedes aan het begin van het jaar te verslaan lijkt te zijn of zelfs problemen lijkt te hebben (met bandenmanagement bijvoorbeeld).
Dat je denkt van: hee... zou het dan toch nog een spannend WK worden?
En dan na de zomer is die Mercedes ineens zo veel sneller dat het WK eigenlijk in september al weer voorbij is en Lewis met 75 punten voorsprong wint.
Ik zie het iig niet meer gebeuren dat Ferrari nog een kans heeft.
Of Lewis moet minstens 2x met mechanische pech uitvallen in de laatste 6 races van het WK en dat zie ik ook niet gebeuren.
_____Those who would give up essential Liberty, to purchase a little temporary Safety,_____
____________deserve neither Liberty nor Safety - Benjamin Franklin___________________
_________Erst kommt das Fressen, dann kommt die Moral - Bertolt Brecht______________
Spoiler nog even niet wie hem gaat winnen, dan is de eventuele verrassing er helemaal af
Maar het was op 1 maart 2014 al duidelijk welk team er de 3 jaar daarna Wk zou gaan worden.
Dat vond ik oer en oer saai.
Vorig jaar was het in mei duidelijk dat Mercedes WK zou gaan worden omdat ze toen het bandenprobleem opgelost hadden.
En dit jaar is het in augustus duidelijk wie er WK gaat worden.
Elk jaar heb ik de hoop van: nou ja misschien dat nu een ander team eens Wk kan worden.
Maar nee. Ik zie het gewoon niet gebeuren.
In de F1 zie je heel sterk de wet van de remmende voorsprong aan het werk. In het eerste seizoen van de huidige hybrides bleek dat Mercedes goed gegokt had met een revolutionair gesplitst ontwerp van de turbo. Dat leverde Mercedes een voorsprong van minimaal 70-80 pk op. Ferrari en Renault zaten mis met hun ontwerp, maar mochten tijdens het seizoen niet van ontwerp veranderen waardoor Mercedes vrij gemakkelijk kampioen werd. De voorsprong van Mercedes was zelfs zo groot dat ze ook het 2e jaar oppermachtig waren. Maar uiteindelijk bleek aan het begin van dit seizoen dat Ferrari eindelijk Mercedes had ingehaald en zelfs voorbij was gegaan. Mercedes kon dus nu voor het eerst reageren op Ferrari, in plaats van doorontwikkelen en hopen hun voorsprong te behouden. Ferrari leverde meer vermogen in na de nieuwe regels omtrent het verbranden van olie dan Mercedes, waardoor Mercedes alweer een deel van de achterstand in liep.
Dat dat reageren op Ferrari gelukt is mag duidelijk zijn: de Mercedes is in de tweede helft van het seizoen ineens niet alleen veel sneller, maar gaat ook nog eens beter met de banden om. Nu moet Ferrari dus weer reageren op Mercedes.
Niet dat winnen, de rest sloft die auto simpelweg niet bij.
Om een idee van de prestatie te krijgen zet je een integraalhelm op, snoert die correct vast, je trekt een stel handschoenen aan zoals die door coureurs worden gedragen en probeert dan door het vizier met je vingers bij je neus te komen en vermits dat lukt je vingers in je neus te steken.
doe dat om een gevoel te krijgen eerst even niet terwijl je een gemotoriseerd voertuig bestuurt
Hopelijk staat de onboardcamera op de coureur gericht want dat wordt leuke televisie
Outside the box !
Echter, het is al sinds de 90's zo dat er steeds wel een team is dat domineert terwijl de rest er, zolang die dominerende factor niet stuk gaat of fouten maakt simpelweg voor spek en bonen bij rijdt.
Het is echter in het verleden nog wel erger geweest.
Bij de start twee auto's gewoon zien wegrijden en na twee rondjes al de eerste mensen op een rondje zetten en een uitslag waarbij het soms als 'spannend' werd aangegeven dat de nummers 1 tot en met 6 die keer in dezelfde ronde zaten. Meestal was de nr3 namelijk al op een rondje gezet.
Coureurs als Damon Hill die kampioen werden zonder er ook maar een seconde voor te hoeven racen. Driehonderd kilometer dat stuur vasthouden volstond als je in de juiste auto zat.
Het erge is dat men van die tijd niets heeft willen leren en F1, hoewel op onderdelen misschien beter nog net zo'n spanningloze onsportieve vertoning is als het de afgelopen decennia was.
hoewel échte F1-fans helemaal lyrisch zijn over zo'n team dat wint omdat het van alles kan en mag dat andere teams dan weer niet kunnen of mogen
Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd op FOK.nl. Als je nog geen account hebt kun je gratis een FOK!account aanmaken