Overwatch Competitive Mode live op pc, lees hier alle details

De competitieve modus van Overwatch is vandaag live gegaan voor pc-spelers. De nieuwe modus, genaamd Competitive Play, zal ook 'spoedig' op Xbox One en PlayStation 4 arriveren. Lees hieronder de details van Competitive Play.

Competitive Play is ontwikkeld als een meer serieuze Overwatch-ervaring. De spelvariant wordt ontgrendeld zodra je level 25 hebt bereikt en is beschikbaar via de gewone Play-knop vanuit het hoofdmenu. Je kunt in je eentje of met een groep de modus starten, en matchmaking is skill-based.

Het is eerst zaak dat je tien placement matches speelt zodat je een rating krijgt tussen 1 en 100, waarbij 100 het best mogelijke is. Jouw ranked game rating verandert na iedere winst of verlies, afhankelijk van je prestaties en de skill rating van je tegenstanders.

Blizzard is van plan om ranked seasons twee en een halve maand te laten duren. Na ieder seizoen worden de stats gereset en is er een week 'pauze' waarna de competitie opnieuw begint. Er zijn een paar dingen die in Competitive Play wezenlijk anders zijn dan in reguliere matches. Zo gaan enkele spelregels over de kop, zijn er nieuwe soorten beloningen en zijn de regels omtrent rage-quitting en idling flink aangescherpt.

Nieuwe spelregels
Sommige regels zijn anders in Competitive Play en dat verschilt per gamemodus. Zo is er in de Control-maps sprake van een best-of-five-format, in plaats van het systeem van drie rondes dat we kennen uit Quick Play. Het team dat als eerst drie punten scoort, wint.

In Escort/Hybrid-maps krijgen teams een punt wanneer een capture point is overgenomen of wanneer de payload een checkpoint bereikt. Beide teams spelen een ronde offense en een ronde defense, en het team met de meeste punten na beide rondes wint. Wanneer de payload niet het eindpunt bereikt, zal de winnaar gebaseerd worden op de afstand die de payload heeft afgelegd. Wanneer op de hybride maps (King's Row, Numbani en Hollywood) niemand het eerste punt verovert, en de eindscore is gelijk, dan geraakt de match in sudden death-modus. Dit verandert later dit jaar nog.

In Assault speelt ieder team eveneens een ronde offense, en het team met de meeste punten na beide rondes wint - maar als het eerste team er niet in slaagt een capture point te veroveren, eindigt de match zodra het tweede team een objective verovert. Wanneer teams gelijk staan na twee rondes, volgt er opnieuw een ronde offense voor beide teams. Echter is er dit keer alleen de tijd over die het team over had op de klok aan het einde van hun vorige ronde. Wanneer beide teams minder dan twee minuten over hadden, zullen hier voor beide teams twee minuten bij opgeteld worden. Wanneer beide teams geen tijd meer hebben, wint het team met de hoogste score. Mochten de score gelijk zijn, dan zal de sudden death geïnitieerd worden.

In sudden death wordt willekeurig het ene team op offense en het andere op defense gezet. Er wordt vervolgens één ronde gespeeld; als het offense-team de objective weet te veroveren voordat de tijd op is, winnen zij de match. In alle andere gevallen wint het defense-team. Dit systeem zal alleen actief zijn tijdens het zomerseizoen van dit jaar.

Beloningen
Alle spelers die de tien placement matches hebben gespeeld ontvangen een speciale spray en player icon. Nieuwe designs worden geïntroduceerd bij elk nieuwe seizoen. Spelers die genoeg competitive points hebben ontvangen via gewonnen matches kunnen gouden skins winnen voor een specifiek personage. Spelers die in de top 500 belanden krijgen een speciale 'flagged' status ingame.

Rage-quitting en idling
Blizzard is zeer streng voor spelers die (competitive) matches verlaten of (30 seconden) AFK gaan. Spelers die een game verlaten of AFK gaan kunnen geen andere potten joinen totdat degene die ze verlaten hebben afgelopen is. Als je gedisconnect of gekickt wordt zonder dat je daar iets aan kon doen, kun je gedurende een minuut lang nog reconnecten naar dezelfde match. Als je terugkomt gaat de match gewoon verder. Als het je niet lukt om te reconnecten krijg je een penalty, en krijgen de overgebleven spelers de keuze om te blijven of de match zonder strafpunten te verlaten. Spelers die herhaaldelijk problemen hebben met reconnecten, of recidiveren qua rage-quitting en idling, zullen een oplopende beperking opgelegd krijgen in de toegang tot Competitive Play. Hoe vaker je de fout in gaat, hoe ernstiger de beperking, met als maximale 'straf' een seizoensverbod.