Rotterdam gaat vervuilende auto's beboeten
Wie vanaf zondag met een oude vervuilende auto de Rotterdamse milieuzone binnenrijdt wordt voortaan beboet. De milieuzone was al sinds januari van kracht, maar nu gaat Rotterdam handhaven. Benzinevoertuigen van voor juli 1992 en diesels van voor 2001 mogen het gebied niet meer in. Doen ze dat toch, dan komt er een acceptgiro van 90 euro in de brievenbus.
Langs de invalswegen van de Maasstad stonden sinds begin dit jaar borden. Wie passeerde zag zijn kenteken verschijnen met de mededeling of het voertuig de stad in mocht of niet. De vervuilers kregen alleen een waarschuwing. Maar dat is nu voorbij.
Door de oude benzine- en dieselauto's te weren verwacht Rotterdam de uitstoot van roet met 20 tot 30 procent te verminderen. Doel is om de roetuitstoot door verkeer in 2018 met 40 procent te verminderen.
De milieuzone omvat het stadscentrum en een aantal omliggende wijken.
Rotterdam gaat vervuilende auto's beboeten (Foto: ANP)
Nou ja, elektrische of LPG is goedkoper dan benzine. Men zal eerder een goedkoper kiezen.
Maar toch.
Zie mijn antwoord-post van 22.29 uur
Geen idee hoe dat tegenwoordig is.
Natuurlijk maakt het uit waar de vervuiling plaatsvindt.
Roffa wil het komende jaar zorgen dat er minstens 15 cruiseschepen naar de haven komen, die aanmeren aan de Wilhelminakade pal tegenover het centrum. De grens van die klotezone loopt midden over de Nieuwe Maas, dus pakweg 700 meter van de Coolsingel en dat is het hart van Roffa, weet je wel!
De gemeente moet teruggefloten worden van deze symboolpolitiek.
Mijn Volvo op LPG heeft hoegenaamd GEEN roetuitstoot, weet je wel!
De symboolpolitiek van deze oligarchische D66 wethouder moet de kop worden ingedrukt en daar kom je niet met zomaar iets roepen.
Ik zie dat jij van de redactie film bent.
Wat zou jij ervan vinden als in Roffa Deep Throat of StrawDogs vanwege de expliciete sexscene van Susan George of Hostel verboten wordt en een nitwit zegt: "goed plan"?
Vind ik persoonlijk wel een paar scheldwoorden waard
Je betaald extra belasting als je LPG rijdt. Sinds ik mijn Volvo heb, eind jaren 90, heb ik ¤ 10.000,= extra wegenbelasting betaald, terwijl ik weinig kilometers maak.
Wat nou kosten/baten; ik rij mijn auto met plezier en vind het nog fijn ook dat ik minder milieubelastend ben.
Ik kan me niet voorstellen dat een containerschip meer fijnstof produceert gedurende de paar dagen dat het in Rotterdam is,vergeleken met alle auto's die in Rotterdam rijden.
Als je daar een bron voor hebt, by all means.
Is die ineens ongeldig dan voor oudere auto's ?
En ik ben geen filmcrew mee, tag zit er nog aan, blijkbaar. Thanks, ga ik aan laten passen.
Een paar voorbeelden van wat je vindt:
http://www.groen7.nl/cont(...)el-50-miljoen-autos/
http://www.infowars.com/j(...)e-cars-in-the-world/
http://forum.fok.nl/topic/1387340
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
Maar tegen welke wet gaat het in dan? En dan nog is het een wettelijke discussie.... Pas het aan in het boekje en je kunt weer door, lekker boeiend allemaal, ik vind het geen slecht idee om lokale problemen op te lossen met lokaal beleid.
Een tweetakt brommer/scooter is niet vervuilender dan een bestelbus. Procentueel gezien hebben ze meer uit stoot, op basis van de cilinder grootte. Ik heb een onderzoek gelezen waar dit geheel in ontkracht word. Voor elke oude tweetakt brommer, kun je een kwart bestel bus laten rijden voor de uitstoot. Ja, de oude zijn iets vervuilender dan een viertakt, maar zelfs met goede nieuwe tweetakt motoren zijn die net zo vervuilend als een viertakt.
Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd op FOK.nl. Als je nog geen account hebt kun je gratis een FOK!account aanmaken