'Intrekken overeenkomst HSL was optie'
Binnen het ministerie van Financiën lag na het falen van de Fyra de optie op tafel om de overeenkomst met de NS over de hogesnelheidslijn in te trekken. Maar dat zou veel geld gekost hebben en niet goed zijn geweest voor de reizigers. Daarom kreeg de NS nog een laatste kans om alternatief treinvervoer te regelen tussen Amsterdam en Brussel.
Dat zei Wouter Raab, een hoge ambtenaar van Financiën, woensdag tegen de parlementaire enquêtecommissie Fyra. De omstreden flitstrein Fyra zou gaan rijden op de hogesnelheidslijn HSL-Zuid, maar was veel te laat klaar en moest na een paar weken alweer van het spoor omdat er veel mis mee was. De enquêtecommissie zoekt uit hoe het zover heeft kunnen komen.
Het ministerie van Financiën is aandeelhouder van de NS. Minister Jeroen Dijsselbloem greep in toen de NS definitief wilde stoppen met de Fyra. Dijsselbloem wilde meer bedenktijd. Raab noemde het vrijdag niet ,,zo heel erg slim" dat de NS de aandeelhouder niet betrok bij dat besluit.
HSL (Foto: Novum)