KPN moet netwerk openstellen, Ziggo niet
KPN moet ook de komende drie jaar zijn netwerk voor concurrenten als Tele2 en Vodafone blijven openstellen. Dat meldt de Autoriteit Consument & Markt (ACM) vrijdag in zijn voorlopige analyse over de telecommarkt. KPN vindt het niet eerlijk dat de andere grote marktpartij, Ziggo, die verplichting niet heeft.
De ACM wil met het besluit de concurrentie op de telecommarkt bevorderen, zodat de prijzen 'scherp blijven'. Die concurrentie is volgens de toezichthouder ongezond als er slechts twee aanbieders overblijven, Ziggo en KPN. "Als de ACM niet ingrijpt, is er te weinig keuze. KPN en UPC/Ziggo domineren dan de markt."
Ziggo hoeft geen andere aanbieders op zijn kabelnetwerk toe te staan omdat dat op het netwerk maar beperkt mogelijk is, in tegenstelling tot het koper- en glasvezelnetwerk van KPN. Volgens de ACM is toegang tot het netwerk van KPN 'voldoende om concurrentie op de consumentenmarkt mogelijk te maken'. De ACM stelt dat KPN nog steeds goed kan concurreren met Ziggo, ook omdat de toegangsverplichtingen zo worden aangepast dat KPN het netwerk kan moderniseren.
KPN gaat het voorlopige besluit inhoudelijk bestuderen, maar is in eerste instantie niet blij met de analyse. Als KPN in de consumentenmarkt aan verplichtingen en regels moet voldoen die niet gelden voor Ziggo, vindt KPN dat onterecht", laat het bedrijf in een verklaring weten.
Als Ziggo en UPC binnenkort fuseren, blijven er twee nationale aanbieders van breedband over met een eigen netwerk. Volgens KPN heeft Ziggo in de breedbandmarkt een aandeel van ongeveer 44 procent, tegen veertig voor KPN. Op het aanbieden van televisie heeft KPN een marktaandeel van circa 26 procent, terwijl Ziggo na de fusie een marktaandeel van ongeveer 55 procent krijgt.