Schiphol ontmoedigt vliegtuigspotters tijdens NSS
Schiphol roept vliegtuigspotters op om tijdens de top voor nucleaire beveiliging NSS niet naar de luchthaven te komen. Tijdens de top, die over een maand in Den Haag wordt georganiseerd, landen veel internationale regeringstoestellen op de luchthaven. Schiphol verwacht duizenden spotters uit binnen- en buitenland. Of die iets te zien krijgen, is echter nog maar de vraag.
Daarom adviseert een zegsvrouw van Schiphol de spotters om maar helemaal niet te komen. "Er valt maar heel weinig te zien", zegt ze. Spotters kunnen niet terecht langs de Polderbaan, waar de regeringsvliegtuigen landen en worden geparkeerd. De spottersplek daar wordt afgesloten. De woordvoerder laat weten dat het Panoramaterras en de spottersplek langs de Buitenveldertbaan 'in principe' wel gewoon open zijn.
"Tenzij er heel veel mensen komen en de veiligheid in het geding komt. Dan kan ik me voorstellen dat die locaties ook worden gesloten. Als het uit de hand loopt doordat mensen bijvoorbeeld op de weg gaan staan, worden maatregelen getroffen", aldus de zegsvrouw.
De spottersplekken hebben ook niet genoeg capaciteit voor duizenden mensen. Het Panoramaterras biedt plek aan zo'n tweeduizend spotters, maar het zicht is er niet goed. "Als je daar staat, moet je al een heel goede lens hebben, wil je een vliegtuig op de Polderbaan kunnen fotograferen", zegt de woordvoerder.
De marechaussee, die op en rond Schiphol verantwoordelijk is voor de veiligheid, wil niet uitweiden over maatregelen die worden genomen als spotterslocaties overbevolkt dreigen te raken. "Als er problemen ontstaan, zullen we ons daarover buigen en actie ondernemen. Wat voor maatregelen dat zijn, ga ik niet zeggen", aldus een woordvoerder.
Gijs Dubbeldam, vliegtuigspotter en oprichter van spottersplatformschiphol.nl, denkt dat het zo'n vaart niet loopt. "De Schipholspotters vinden hun eigen plekje wel. Waarschijnlijk zullen de meeste spotters zich opstellen langs de aanvliegroutes. Het is het leukst om vliegtuigen in de landing te fotograferen."
Waar Schiphol het heeft over duizenden vliegtuigspotters durft Dubbeldam een serieuze schatting te geven. Hij verwacht zesduizend tot tienduizend mensen. Daarvan komt een groot deel uit het buitenland. Uit Duitsland, Zwitserland, België, Frankrijk en Engeland komen spotters naar ons land. "De Engelsen organiseren zelfs een speciale excursiereis", zegt Dubbeldam.
Dubbeldam heeft zijn schatting gemaakt samen met de eenheid Buiten Bewaking Schiphol. Beide partijen hebben daarvoor gekeken naar de eerste keer dat de Airbus A380 in Nederland landde. "De wegen naar de spottersplekken stonden toen helemaal vol. De politie schatte dat er zo'n vijfduizend spotters op de been waren. En dat was maar voor één vliegtuig. Nu komen de Air Force One van Obama en de Iljoesjin van Poetin."
Dat zijn volgens Dubbeldam ook de vliegtuigen waar de meeste aandacht naar zal uitgaan. "Dat die twee samen op een landingsbaan komen, is op zich al uniek."
De vliegtuigspotter is er niet huiverig voor dat buitenlandse collega's mogelijk zijn plekje inpikken. "Het is alleen maar leuk dat ze komen. Als deze top in Parijs werd gehouden, zouden wij daar ook heen gaan."
50 euro per 10 minuten.
Vond de KLM toen al een van de mooiere en transavia en Garuda
Edit: of het had meer een balk vorm met hekken, in ieder geval stond er ook een huisje aan de linkerkant wanneer je de spotsite op reed.
Het probleem is dat het open houden van de spottersplaats langs de polderbaan extra veiligheidsrisico's met zich meebrengt, want dat gaat je extra capaciteit kosten om e.e.a in de gaten te houden omdat iemand met kwade bedoelingen zich daar in kan verbergen.
Op zich is het risico nog steeds relatief klein, de kans is veel groter dat men zich ophoudt bij de reguliere aanvliegroutes, voor mensen die veel vliegen of veel van vliegen weten of bijvoorbeeld casperflights.com raadplegen kunnen deze routes eenvoudig zien.
En hoewel de regeringstoestellen niet zichtbaar zullen zijn op flighttrackers en de routes iets af zullen wijken (Er wordt gebruik gemaakt van de bestaande maatregelen voor EL AL vluchten welke aanvlieg en vertrekroutes kunnen hebben welke afwijken van de reguliere routes), zal op bepaalde punten niet veel afwijking mogelijk zijn. De prioriteit van de veiligheidsdiensten zal uitgaan om bij die punten extra controles uit te voeren. (Want niet alle punten vallen onder de uitgebreide afgeschermde veiligheidszone).
Maar wanneer men serieuze plannen heeft met oorlogs wapens welke eenvoudig uit de midden oosten conflicten te krijgen zijn zal het goed mogelijk zijn om een toestel neer te halen. Je kan het alleen zo moeilijk mogelijk proberen te maken.
Zo niet? Dan toch!
Nawie, just Nawie!
TWENTE KAMPIOEN.
Oh en de vliegtuigen zie ik elke dag vliegen. Net als meeuwen en die ga ik ook niet spotten.
Maar niet om te spotten. Iedereen heeft zijn eigen hobby.
Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd op FOK.nl. Als je nog geen account hebt kun je gratis een FOK!account aanmaken