'Game-avatars beïnvloeden gedrag in werkelijkheid'

Hoe je avatar eruit ziet in een game, kan hevig verschillen. Het ene moment speel je als een ridder op het witte paard, dan weer zie je eruit als een demonische wreedaard. Maar het maakt allemaal niets uit, want het is niet echt, juist? Fout! Zo'n avatar heeft wel degelijk invloed op je gedrag in werkelijkheid.

Een team onder leiding van Gunwoo Yoon van de University of Illinois heeft een onderzoek uitgevoerd waarbij testpersonen hetzelfde spel moesten spelen, maar met verschillende personages: de een zag eruit als Superman, de ander als Voldemort, en weer een ander was gewoon een saaie cirkel.

Daarna deden de mensen een proeftest. Na afloop moesten de mensen zogenaamd het bekertje voor de volgende deelnemer inschenken. Ze hadden de keuze uit chocoladesaus en chilisaus en ze mochten zoveel inschenken als ze wilden. Daaruit bleken wat opvallende dingen.

De mensen die met Superman, de 'goede' avater hadden gespeeld, kozen twee keer zo vaak voor chocoladesaus als voor chilisaus. Ook gebruikten ze per keer meer chocoladesaus. Mensen die als Voldemort, de 'slechte' avatar, speelden, kozen juist twee keer zo vaak voor chilisaus en schonken daarvan ook meer in.

De conclusie is volgens de onderzoekers duidelijk: "Onze resultaten wijzen erop dat slechts een rollenspel als een held of een slechterik, van slechts vijf minuten in een virtuele wereld, er makkelijk voor kan zorgen dat mensen anonieme vreemden gaan belonen of straffen."

Evenwel identificeerden de spelers zich na afloop niet meer of minder met het personage waarmee ze speelden. Yoon concludeert: "Mensen hebben de neiging om zich niet bewust te zijn van de invloed die virtuele voorstellingen kunnen hebben op hun gedragmatige reacties."

Voor gamers heeft Yoon daarom nog een advies: "In virtuele omgevingen kunnen mensen een avatar kiezen die hen toelaat om deel uit te maken van een zekere entiteit, groep of situatie, of juist niet. Consumenten en spelers zouden de krachtige imiterende effecten moeten onthouden die kunnen voorkomen als mensen virtuele maskers opzetten."