'Flinke problemen voor Xbox One'

Microsoft heeft de afgelopen weken al behoorlijk wat stront over zich heen gehad vanwege bepaalde functies van de Xbox One en de onduidelijkheid daarover. Wel of niet altijd online en wel of geen tweedehands games zijn echter nog maar het topje van de ijsberg als we de geruchten mogen geloven.

Zoals bekend is een Xbox One-console hardwarematig ongeveer gelijk aan een PlayStation 4-console. Het grootste verschil zit 'm in het gebruikte geheugen: Sony gebruikt een snellere variant. Daarbij komen nu de geruchten dat de kloksnelheid van de GPU in Microsofts nieuwste zal worden gedowngraded. 

De reden hiervoor zit 'm in productieproblemen voor ESRAM. De exacte details zijn nogal ingewikkeld, maar waarschijnlijk levert Microsoft 100 tot 200 MHz kloksnelheid in om de productieproblemen (en mogelijke defecten) te beperken. Hierdoor zou Xbox One een flinke stap terug zijn in vergelijking met Sony's PlayStation 4.

Om olie op het vuur te gooien schijnt Microsoft een E3-sessie met de media te hebben geannuleerd. De reden hiervoor wordt niet gegeven, maar je begrijpt dat het de geruchten alleen maar versterkt.