Belgische parlementariër: haal Fyra van het spoor
Niet alleen in het Nederlands parlement leiden de problemen met de Fyra tot frustratie. Ook in België wordt boos gereageerd op de problemen met de hogesnelheidslijn tussen Brussel en Amsterdam. Het parlementslid Jef Van den Bergh van regeringspartij CD&V roept nu op de trein niet meer te gebruiken tot de betrouwbaarheid kan worden gegarandeerd.
In de tussentijd moet er een extra pendeltrein tussen Antwerpen en Roosendaal gaan rijden, schrijft hij donderdag op zijn website. "De rekening sturen we rechtstreeks naar de Fyra-constructeur AnsaldoBreda."
Ook de Belgische spoormaatschappij NMBS krijgt de wind van voren. "Hoe lang houdt de NMBS die zelfkastijding nog vol?", schrijft hij. "Sinds begin januari, toen de eerste kinderziektes al achter de rug hadden moeten zijn, reed nauwelijks de helft van de Fyra's op tijd en was 23,5 procent afgeschaft of meer dan een uur vertraagd."
De politicus vindt de last voor de reizigers 'ontoelaatbaar'. Bovendien is de trein onveilig, weet hij. "Als een trein snel ontruimd zou moeten worden lopen de reizigers gevaar door de totaal onbetrouwbare deuren die niet altijd opengaan. Ook dat is ontoelaatbaar."
Ook donderdag traden er problemen met de Fyra op. Door de winterse weersomstandigheden is schade opgetreden aan het materieel. Daardoor werd in de loop van de middag besloten de rest van de dag geen hogesnelheidstreinen meer naar België te laten rijden.
Staatssecretaris van Infrastructuur Wilma Mansveld (PvdA) schreef eerder deze week aan de Tweede Kamer dat zij op korte termijn met de directeur van de NS Bert Meerstadt spreekt over de problemen met de hogesnelheidstrein. De NS is aandeelhouder van NS Hispeed.
Zijn die treinen gemaakt van suikerspinnen ofzo?
en dan ook nog de beslissing om geen HS-treinen meer naar België te laten rijden?
Moest ik eens doen, besluiten maar niet naar m'n werk te gaan als m'n veter is geknapt. Tja schade aan m'n schoenen, kan niet meer de straat op.
Echt, ik vraag me hoe langer hoe meer af hoe we ooit oorlogen gewonnen hebben of tot deze technologische beschaving zijn gekomen.
Zelfs holbewoners hebben het overleefd in de ijstijd. Stel je voor dat er eentje naar buiten keek en zag dat het sneeuwde. Hm het is wel frisjes buiten, laten we wachten met jagen op mammoeten tot het wat warmer wordt. Om vervolgens dood te gaan van de honger. Nee zo werkt het niet Fyra! Rijden met je zielige bakkes! En anders zet je maar materieel in wat WEL tegen de winterse omstandigheden kan. Het is winter! Als er sneeuw op de weg ligt gooi je ook winterbanden om je autowielen en zeg je ook maar niet van ach ik rijd maar niet meer want ik heb zomerbandjes.
You sail to the sky on the crest of a wave
Misschien hebben we nog wat in het museum staan dat we in kunnen zetten. Loopt rondjes om de Fyra heen qua betrouwbaarheid.
(Waarbij ik wel moet zeggen dat dit meer op gevoel dan feiten is gebaseerd
Ug, je bent af en toe een (leuke) mafkees, maar ook een wijs man.
A murky, forgotten land.
Rotzooi kunnen ze altijd nog kopen, maar treinen moeten betrouwbaar zijn.
Als is het spoor daarop aanpassen veruit te prefereren boven doorgaan met die spaghettiboemel.
Net zoals die sneeuw: De bulletrain in Japan jaagt ook met met 300 km door 1,25 meter sneuw heen. En dan zeuren ze hier bij 7 cm.
misschien heeft het spoorwegmuseam nog wat staan dat wel werkt en wel rijdt?
De IC Amsterdam-Brussel terug, en wel nu. Dat was de beste verbinding naar België die we ooit hadden.
Maar die waren volgens de NS een beetje duurder dan de "moderne revolutionaire Fyra" ... Tjah
"Mijn comeback wordt de grootste uit de wielergeschiedenis!" (14-08-07)
"Vdb is klaar om opnieuw te schitteren" (10-10-07)
"Ik rij geen koers, ik geef een voorstelling" (17-01-08)
Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd op FOK.nl. Als je nog geen account hebt kun je gratis een FOK!account aanmaken